Svar: Syg for tit
19. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Kirstine
Det er aldrig rart når ens børn er syge og slet ikke når man som jer oplever at vægt og højdekurven påvirkes. Jeg vil dog sige at det ikke er unormalt at børn stagnerer eller ryger en kurve eller to ned, når de er fuldt ammet og så begynder at overgå til anden mad, samt begynder at kravle osv.
Der er stor forskel på hvad ammede børn tager på. Nogle tager 500g på om ugen de første mange uger, andre tager ikke mere end 200g på om ugen. Hvis din datter har hørt til de børn som havde en rigtig stor vægtøgning i begyndelsen, så vil det være helt naturligt at hun ikke bliver ved at tage sådan på og derfor godt kan flytte sig et par kurver nedad. Det er mere for at fortælle at hendes vægt og længde ikke nødvendigvis er påvirket af hendes sygdomsforløb nu.
Som udgangspunkt tænker jeg at du er rigtig godt stillet i forhold til at du passer Sigrid hjemme. I en institution ville hun være udsat for mange flere bakterier. Jeg tænker at det er begrænset hvor meget du kan beskytte hende yderligere, da du jo har større børn, som sagtens kan tage 'sygdomme' med hjem også selv om de er raske smittebærere. Det er derfor ingen garanti at holde op med at arbejde.
Jeg kan godt forstå at du overvejer det og hvis I har mulighed og råd til at du går hjemme - og hvis du har lyst til det, så er det naturligvis en god idé at overveje dette. Men igen ingen garanti. Og de sygdomme hun har fået kan vel ligeså godt stamme fra de større søskende som fra de andre dagplejebørn?
Jeg synes umiddelbart at du skulle prøve at drøfte det med jeres læge, da lægen ved mere om de forskellige sygdomme, smitterisici osv end jeg ved. Men jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske