Svar: Nu også allergi

18. januar 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Christel

Hvor er jeg ked af at høre at Oliver nu skal være sådan plaget af allergi og det er rigtig rigtig svært at finde ud af, hvad det er præcist han reagerer på og hvad han ikke reagerer på. Det kan jo være en lille bitte ting, som man slet ikke forestiller sig er i produktet. Hvis han nu f.eks. ikke tåler æg, så kan der faktisk være æg i den margarine du f.eks. bruger i maden osv. Det kan virke helt uoverskueligt.

Men nu skal du naturligvis ikke opgive håbet og jeg synes det er helt relevant at du beder om at få ham henvist til en børnelæge som interesserer sig for allergi - en allergolog.

Jeg synes det lyder helt relevant at få foretaget en allergiudredning af din dreng. Det første man normalt vil gøre er at prikteste ham og hvis man vælger ikke at gøre dette fordi han ikke er ældre end han er, eller hvis priktesten viser negativt resultat, så synes jeg at han igen bør have foretaget en blodprøve med specifikt IgE over for relevante allergener. Her vil det være helt relevant at teste for allergi mod husstøvmider, pelsdyr og så bestemte fødevarer som I mistænker og som man ved kan give symptomer. Det kan være mælk, æg, jordbær, skaldyr og andre ting - det ved allergologen.

Det er en normal opfattelse at børn skal være 2 år før de kan allergitestes og dette mener jeg ikke er korrekt. Ud fra det jeg har lært, så er der ingen nedre aldersgrænse for allergitestning ...

Annonce

... af børn. Jeg vil derfor råde dig til at holde fast i at få ham testet og vurderet også selvom han ikke er mere en ½ år gammel. Det kan godt være at testningen ikke er så præcis nu som den vil være når han er 1 år, men måske vil det vise noget og selvom I så får et andet resultat senere, så har I trods alt en viden og skade kan det jo ikke.

Så vidt jeg ved er det ret vigtigt at barnet ikke er på 'diæt' når man skal teste, da dette vil påvirke resultatet. Men det er jo en balance for du kan og bør jo heller ikke provokere din dreng med f.eks. jordbær, når du nu ved at han reagerer på dette. Hvis han skal provokeres så skal det ske under lægelig vejledning og evt. opsyn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til hans grødindtag og at dette er blevet mindre, så tænker jeg at det er okay. Det kan være tænder og det kan også sagtens være generel utilpashed, som gør at han ikke har så meget lyst til at spise i øjeblikket. Så længe han tisser og ikke virker sløv, så må du gå ud fra at han får, hvad han har behov for.

Med hensyn til hans vægtøgning, så hænger denne naturligt sammen med hans indtag af mad. Samtidig hænger det dog også sammen med hans alder, han bevæger sig mere nu og bruger mere energi. Det er normalt at børn ikke tager helt så meget på lige i den periode, hvor de går igang med skemaden.

Rigtig meget held og lykke og krydser fingre for at I snart kommer nærmere, hvad det er han ikke kan tåle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os