Svar: Tandfrembrud og ingen appetit
15. december 2006
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Hej med dig. Det lyder som en logisk forklaring at jeres dreng har mere end en enkelt tand på vej. Han lyder umiddelbart til at være meget plaget af det og samtidig tænker jeg også at han måske er ramt af en forkølelsesvirus, mavevirus eller andet, som gør han generelt er lidt mere klattet end normalt.
Det at han søger brystet mere i øjeblikket, handler naturligt om at det er det mest trygge han kender og så er det jo utrolig dejligt at ligge i favnen hos mor - helt tæt, især når man har det lidt skidt.
Man kan hos læge få recept på noget lokalbedøvende til at komme på gummerne. Det hedder Dolodent og måske kan det hjælpe. Hvis han virker til at have ondt i ørerne eller maven, så kan I prøve med lidt smertestillende, men tal med lægen om det. Man skal i princippet ikke give små børn smertestillende, - det kan i større mængder gå ind og påvirke deres lever. Men det kan gå ind og give en lidt roligere nat, at få lidt inden sengetid og det kan i løbet af dagen være med til at give lidt appetit, så barnet begynder at indtage lidt andet end modermælk:o) Hvis det ikke er nu I har behov for det, så ved I det til næste gang.
Jeres dreng tager ikke skade af ikke at spise i nogle dage, det vigtigste er at han drikker. Men vær opmærksom på at han ikke skal blive så glad for brystet at det kun er det, han søger. Det er en svær balance at give ham tryghed, men samtidig ikke at skabe en dårlig vane, som kan være svær at bryde igen.
For at få ham til at spise fast føde igen, er det vigtigt at han ikke fylder sig med mælk. Prøv derfor at tilbyde ham vand i stedet for bryst og flaske. Derudover er det meget vigtigt, at du som nu tilbyder ham lidt af det du ved han kan lide og så lidt nyt ind imellem. Ikke for meget af gangen, da det kan tage appetitten fra enhver, men lidt lækkert - og hellere lidt og tit end store og få portioner.
Nogle børn får kindtænder i den alder jeres dreng har og det kan sagtens være det som er på vej. Hvis børn får flere tænder på en gang, så vil det naturligt kunne gøre mere ondt, end hvis det kun er en enkelt.
Det er ikke forkert at give børn tryghed om natten, når de er syge eller af anden grund har behov for det. Det kaldes omsorg:o) Det er dog fint at I forsøger at få ham på eget værelse igen nu også for at undgå at han begynder at finde brystet natten igennem, for så kommer man ind i en dum cirkel. En mellemstation kan en anden gang være en madras på gulvet, så barnet kommer ind i soveværelset og får trygheden, men ikke ligger i smørhul. Det kan være lettere at komme tilbage i egen seng, hvis man har ligget på en madras, da man der jo også ligger for sig selv.
Igen bare noget I måske kan bruge til næste gange I rammer en sygdomsperiode. Det lyder dog rigtig fint det I har gjort denne gang:o)
Rigtig god bedring med ham og glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske