Svar: Skævhed?
23. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Bodil
Er der en børne fysioterapeut som har set på jeres datter? Jeg er næsten sikker på at der er en fysioterapeut ansat i kommunen hvor i bor og jeg synes I skal kontakte vedkommende og bede ham/hende om en vurdering, samt en plan for, hvilke øvelser I kan lave.
Nogle børn bliver født med det der hedder en muskulær torticollis, hvor barnet vil dreje hovedet til enten højre eller venstre side og også vil have en drejning af halsen. Børn med muskulær torticollis vil ofte have rigtig god behandlingsmulighed med fysioterapeut og derfor er det en sådan I skal have fat i.
Med hensyn til jeres datters ansigtsfacon, så tænker jeg at I kan forsøge følgende: Tag en sok/strømpe, fyld den med grødris og bind en knude, læg den ved hendes ansigt til den side, hvor I ikke vil have hun drejer hovedet. Risstrømpen kan så hjælpe hende til at holde hovedet i en mere hensigtsmæssig retning, så hun måske bliver mindre flad.
At hendes mave buler lidt ud kan sagtens være almindeligt. Det ses ofte hos børn især i forbindelse med et måltid. I kan derfor prøve at lægge mærke til om der er en sammenhæng her. Det er dog svært for mig at vurdere, da jeg ikke kan se jeres datter og jeg vil igen opfordre jer til at få en fysioterapeutisk vurdering - jeres læge har vel også set hende?
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske