Svar: Dræn?
11. oktober 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Molly
Jeg foreslår at du prøver at tale med en ørelæge. De ved meget mere om hvilke undersøgelser der er lavet og vil kunne råde dig langt bedre ud fra deres erfaring end jeg kan. En ørelæge er specialist på dette område og ved derfor også mere end den almentpraktiserende læge.
Det er almindeligt at børn i forbindelse med forkølelse får lidt væske på mellemøret (det kender vi også fra os selv). Er det kortvarigt, så er det oftest ikke noget problem, men hos nogle børn, vil der være væske i mellemøret længe også selvom barnet behandles med antibiotika. Hvis der er væske i mellemøret over længere tid, så er det, at det kan give problemer.
At have væske i mellemøret over længere tid betyder at barnet vil have svært ved at høre i en almindelig samtale og at barnet ikke vil kunne høre bestemte lyde i sproget. Hos især disse børn vil et dræn ofte kunne hjælpe fordi drænet er med til at sikre at der kommer passage og barnet hører normalt.
Hvordan statistikken er ved jeg desværre ikke, så er det en ørelæge du skal kontakte.
Du kan måske også have glæde af at læse bogen "Ondt i øret - hvad kan der gøres", som du finder i min bogguide under sygdom.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, selvom det ikke er meget jeg kan give dig denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske