Svar: Småtspisende, diarré og hvad med grød ?

17. august 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære M

Det gør mig ondt at høre at din lille datter er blevet syg og har skulle alle de undersøgelser igennem. Selvom man ved hvorfor de undersøger og tager prøver og ved at det er vigtigt, så gør det altid ondt i hjertet på forældrene:o)

Med hensyn til din datter mælkemåltider, så tænker jeg at det er vigtigt at hun ikke slatspiser, men at du prøver at holde fast i lidt mere faste tider for spisning. Hvis hun hele tiden får lidt, så oplever hun jo heller ikke at være rigtigt sulten og det er vigtigt for hendes interesse for grøden.
Jeg synes derfor godt at der kan gå 3-4 timer imellem hendes tilbud af flasker og sover hun 5 timer om natten eller mere, så er det også okay. Du skal bare sikre dig at hun får mindst 5-6 flasker i løbet af et døgn.

Jeg synes derfor til en hvis grænse at du skal prøve at lade hende selv melde sig. Men du skal også være bevidst om at hun måske netop ikke har særlig meget lyst til mad i øjeblikket og derfor må du også nøde hende lidt ind imellem.

Prøv med en portion grød og lad den blive efterfulgt at en flaske, eller tænk modsat og prøv at give hende flasken, når hun har sovet og ikke før.

Du skriver at din datter er ca 5 mdr. Det er derfor nok begrænset, hvad du kan give ...

Annonce

... hende som skemad. Jeg synes dog du skulle prøve at tale med lægerne på sygehuset om, hvorvidt du kan prøve med lidt havregrød eller måske en lille smule A38 (acidophilus) for at se om det kunne stabilisere lidt i maven. Måske har de også en anden idé til nogle mælkesyrebakterier, som hun kunne indtage.

Ellers er risgrøden fin at forsøge med, du kan også prøve med hirsegrød. Grøntsagsmos kan også være et forsøg værd, prøv med de lidt mildere grøntsager til at begynde med som kartoffel, gulerod, majs, squash, blomkål og måske lidt avocado.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er rigtigt at det skal være en balance, hvor du må tilbyde og forsøge at nøde lidt, men heller ikke presse for meget. Det er bestemt ikke nemt. Men I følges jo af lægerne og hvis hun ikke spiser, så må de vurdere, hvad de vil gøre ved det og de må også vurdere og drøfte med dig, hvor lang tid, der må gå.

Det gør ikke så meget at hun ikke er interesseret i vand. Man kan sige at lidt kogt vand måske kunne være rart for hendes tarme, men det er jo også vigtigt at hun får noget med næring i. Så hvis mælken er det hun helst drikker, så er det okay. Det er jo det bedste for hende så længe hun ikke er ældre.

Rigtig god bedring med hende, jeg håber at I finder ud af noget:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder