Brev:
Småtspisende, diarré og hvad med grød ?
17. august 2006
Alder:
5 mdr.
Småtspisende, diarré og hvad med grød ?
Kære Helen
Vi har været igennem nogle hårde døgn med vores datter på ca 5 mdr. Hun har i 15 dage nu haft diarré - og i de senere dage været meget svær at få mad i. Vi har været ved egen læge, til vagtlæge, og herefter 2 dage på børneafdelingen med hende. De undersøgte hende på kryds og tværs. Noget mere ubehageligt end andet. Fx. skulle de tage urinprøve direkte i blæren via en nål ned gennem maven! Efter 6 forsøg måtte de opgive, da de ikke kunne ramme blæren! Behøver jeg sige hvor frygteligt det var!! Aldrig har vi hørt hende skrige så meget!! Det var virkelig synd.
Nå, men det endte med, at vi nu igen er hjemme. Diarréen fortsætter, men alle prøver så fine ud. Derfor skal vi se det hele an den næste uge - hvorefter hun evt bliver indlagt til yderligere undersøgelser såfremt det fortsætter, da de syntes det var underligt det har varet så længe.
Hun er ikke påvirket af det humørmæssigt. Er glad og frisk som altid. Men med hensyn til mad er det svært. Den pågældende aften, hvor vi kørte til vagtlæge, havde hun kun spist 400 ml i næsten et døgn. De sidste par dage er hun kommet på ca 600, men det er jo ikke meget. Hun stopper typisk efter 60-70 ml, hvorefter jeg skal bruge den næste time på at kæmpe mere i hende - eller "snyde" det ned når hun lige er på grænsen til at falde i søvn...
Hun har fået grød et par enkelte gange, da hun blev 4 måneder. Det gik super godt i starten, og hun åbnede flot munden så snart skeen kom, og tog let 10 små skefulde. Pga sommerferie osv holdt vi en pause fra grøden og ville nu starte op igen. Nu er munden bare hermetisk lukket !! Jeg kan ikke få hende til at spise det - kan højest få duttet lidt på læberne, som hun så herefter smager lidt på. Har netop forsøgt med lidt frugtmos for at se om det var smagen af risgrød, der ikke faldt i god jord, men nej. Hun vender sig fuldstændigt væk fra skeen.
1. Med hensyn til de alm mælkemåltider - skal jeg vente til hun selv melder sig og er sulten, og så håbe hun tager lidt mere pr gang? Eller skal jeg oftere give hende små portioner? Hvor lang bør der gå imellem flaskerne?
2. Med hensyn til grød. Er det mon pga hendes diarré at hun ikke vil have grød - og ret meget andet i det hele taget? Jeg er jo bange for at give hende en dårlig oplevelse med skemad, og derved få problemer fremadrettet hvis jeg bliver ved?
3. Vand/anden væske kan jeg heller ikke rigtig få hende til at tage. Så snart hun får sutteflasken i munden - og hun ikke er sulten - skubber hun den væk med tungen...
På hospitalet sagde de hun godt kunne klare sig med små mængder mad i nogen tid.. Men det er bare så frygtelig frustrerende, at hun spiser så lidt. Normalt ligger hun jo på 8-900 ml, så hvorlænge mener du skal jeg acceptere det lille indtag?
Håber du har et par gode råd...
Med venlig hilsen
M