Småtspisende, diarré og hvad med grød ?

17. august 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Småtspisende, diarré og hvad med grød ?

Kære Helen

Vi har været igennem nogle hårde døgn med vores datter på ca 5 mdr. Hun har i 15 dage nu haft diarré - og i de senere dage været meget svær at få mad i. Vi har været ved egen læge, til vagtlæge, og herefter 2 dage på børneafdelingen med hende. De undersøgte hende på kryds og tværs. Noget mere ubehageligt end andet. Fx. skulle de tage urinprøve direkte i blæren via en nål ned gennem maven! Efter 6 forsøg måtte de opgive, da de ikke kunne ramme blæren! Behøver jeg sige hvor frygteligt det var!! Aldrig har vi hørt hende skrige så meget!! Det var virkelig synd.

Nå, men det endte med, at vi nu igen er hjemme. Diarréen fortsætter, men alle prøver så fine ud. Derfor skal vi se det hele an den næste uge - hvorefter hun evt bliver indlagt til yderligere undersøgelser såfremt det fortsætter, da de syntes det var underligt det har varet så længe.

Hun er ikke påvirket af det humørmæssigt. Er glad og frisk som altid. Men med hensyn til mad er det svært. Den pågældende aften, hvor vi kørte til vagtlæge, havde hun kun spist 400 ml i næsten et døgn. De sidste par dage er hun kommet på ca 600, men det er jo ikke meget. Hun stopper typisk efter 60-70 ml, hvorefter jeg skal bruge den næste time på at kæmpe mere i hende - eller "snyde" det ned når hun lige er på grænsen til at falde i søvn...

Hun har fået grød et par enkelte gange, da hun blev 4 måneder. Det gik super godt i ...

Annonce

... starten, og hun åbnede flot munden så snart skeen kom, og tog let 10 små skefulde. Pga sommerferie osv holdt vi en pause fra grøden og ville nu starte op igen. Nu er munden bare hermetisk lukket !! Jeg kan ikke få hende til at spise det - kan højest få duttet lidt på læberne, som hun så herefter smager lidt på. Har netop forsøgt med lidt frugtmos for at se om det var smagen af risgrød, der ikke faldt i god jord, men nej. Hun vender sig fuldstændigt væk fra skeen.

1. Med hensyn til de alm mælkemåltider - skal jeg vente til hun selv melder sig og er sulten, og så håbe hun tager lidt mere pr gang? Eller skal jeg oftere give hende små portioner? Hvor lang bør der gå imellem flaskerne?

2. Med hensyn til grød. Er det mon pga hendes diarré at hun ikke vil have grød - og ret meget andet i det hele taget? Jeg er jo bange for at give hende en dårlig oplevelse med skemad, og derved få problemer fremadrettet hvis jeg bliver ved?

3. Vand/anden væske kan jeg heller ikke rigtig få hende til at tage. Så snart hun får sutteflasken i munden - og hun ikke er sulten - skubber hun den væk med tungen...

På hospitalet sagde de hun godt kunne klare sig med små mængder mad i nogen tid.. Men det er bare så frygtelig frustrerende, at hun spiser så lidt. Normalt ligger hun jo på 8-900 ml, så hvorlænge mener du skal jeg acceptere det lille indtag?

Håber du har et par gode råd...

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer