Svar: Baby på 7 måneder har slået hovedet
7. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er forfærdeligt når sådan noget sker og man skal naturligvis gøre alt for at det ikke sker; men nogle gange så er man uheldig og barnet kan, som det er sket hos jer, falde og slå sig.
Det man umiddelbart er bekymret for i et tilfælde som jeres er, hvorvidt jeres dreng har slået sit hoved så meget at han har fået hjernerystelse. Børn er rimeligt hårdføre, så der skal meget til før børn får hjernerystelse, men det sker.
Når barnet har slået hovedet skal du observere barnet. Du skal lægge mærke til følgende ting:
1. Er barnet sløvt og virker dårligt? - her skal man straks ringe efter en læge og gerne en ambulance
2. Har barnet været bevidstløs - igen ringe efter ambulance
3. Bløder barnet? Hvis barnet har fået et sår i forbindelse med faldet, skal dette renses og barnet trøstes. Hvis barnet bløder fra ørerne kan det være tegn på kraniebrud og det er alvorligt - ring efter ambulance
4. Kaster barnet op? Et barn med hjernerystelse vil ofte få kvalme og kaste op. - Ring til læge og evt. ambulance
5. Er barnets Pupiller ligestore. Pupildifferens er tegn på hjernepåvirkning. Hvis pupillerne er forskellige i størrelse så er det tydeligt at se og du er ikke i tvivl. Ring til læge og ambulance
6. Vil dit barn helst sove? Her skal man være opmærksom på at barnet kan blive meget træt efter alt postyret og derfor falder i søvn, men det er vigtigt at man som forældre sikrer sig at det er en almindelig træthedsreaktion og ikke sløvhed eller bevidstløshed.
Som du beskriver jeres lille dreng, så tænker jeg at han lyder til at have fået et ordentligt slag i hovedet, men det lyder også som om han er okay. Hvis han ikke har haft nogle af ovenstående symptomer så kan du tage det roligt. Der er dog intet i vejen for at du kontakter jeres læge og lige får en mening fra den side. Der er ikke noget i vejen med at være en pylremor - hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt.
Forsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske