Svar: Baby på 7 måneder har slået hovedet

7. august 2006

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Det er forfærdeligt når sådan noget sker og man skal naturligvis gøre alt for at det ikke sker; men nogle gange så er man uheldig og barnet kan, som det er sket hos jer, falde og slå sig.

Det man umiddelbart er bekymret for i et tilfælde som jeres er, hvorvidt jeres dreng har slået sit hoved så meget at han har fået hjernerystelse. Børn er rimeligt hårdføre, så der skal meget til før børn får hjernerystelse, men det sker.

Når barnet har slået hovedet skal du observere barnet. Du skal lægge mærke til følgende ting:
1. Er barnet sløvt og virker dårligt? - her skal man straks ringe efter en læge og gerne en ambulance
2. Har barnet været bevidstløs - igen ringe efter ambulance
3. Bløder barnet? Hvis barnet har fået et sår i forbindelse med faldet, skal dette renses og barnet trøstes. Hvis barnet bløder fra ørerne kan det være tegn på kraniebrud og det er alvorligt - ring efter ambulance
4. Kaster barnet op? Et barn med hjernerystelse vil ...

Annonce

... ofte få kvalme og kaste op. - Ring til læge og evt. ambulance
5. Er barnets Pupiller ligestore. Pupildifferens er tegn på hjernepåvirkning. Hvis pupillerne er forskellige i størrelse så er det tydeligt at se og du er ikke i tvivl. Ring til læge og ambulance
6. Vil dit barn helst sove? Her skal man være opmærksom på at barnet kan blive meget træt efter alt postyret og derfor falder i søvn, men det er vigtigt at man som forældre sikrer sig at det er en almindelig træthedsreaktion og ikke sløvhed eller bevidstløshed.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Som du beskriver jeres lille dreng, så tænker jeg at han lyder til at have fået et ordentligt slag i hovedet, men det lyder også som om han er okay. Hvis han ikke har haft nogle af ovenstående symptomer så kan du tage det roligt. Der er dog intet i vejen for at du kontakter jeres læge og lige får en mening fra den side. Der er ikke noget i vejen med at være en pylremor - hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt.

Forsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.