Svar: Ændret spise og sovemønster
6. august 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Pia og Co.
Din datter uro, hyppige amning og hyppigere opvågning skyldes umiddelbart nok at hun netop har været syg og har været indlagt.
Selvom sygeplejersker og læger gør hvad de kan for at være søde og omsorgsfulde så er det stadig meget hårdt for et lille barn at være indlagt. Din datter har fået lagt drop, måske er hun blevet stukket flere gange - fået taget blodprøver, fået målt temperatur osv. og måske bedst som hun lå og sov. Det er nogle ting, som man er nødt til at gøre under en indlæggelse, men det er svært at forholde sig til, når man er så ganske lille og slet ikke forstår at det er for at hjælpe.
At din datter søger brystet så hyppigt kan derfor godt skyldes trøst og det faktum at hun nu bruger dig mere som en sut. Således at hun ikke altid behøver die. Måske kunne det hjælpe at ligge hos far, på fars brystkasse med en sut.
At hun har været indlagt er også en stressfaktor for dig og måske er uroen stadig i kroppen på dig? Det påvirker din mælkeproduktion og derfor kan det også godt være at din mælkemængde er nedsat i forhold til tidligere. Det burde dog komme op igen forholdsvis hurtigt, da hun dier hos dig så hyppigt.
Du beskriver at hun altid har spist meget kortvarigt og at brystet virker helt tomt efterfølgende. Meget anderledes end du oplevede ved din ældste pige. Du skriver også at du har forsøgt med flaske, men at din datter ikke kunne finde ud af denne. Hvis du er i tvivl om hvorvidt det handler om sult og du er usikker på om du har mælk nok til hende, eller bare vil prøve at få noget i hende, for at få en pause, så er det fornuftigt at forsøge med en flaske. Hvis hun ikke kan finde ud af flasken, så kan du prøve med en sprøjte og dryppe lidt mælk ind i hendes mundvige. Hvis hun tager 10ml på denne måde og falder i søvn, så var det ikke sult. Men tager hun 50-75ml eller mere, ja så var hun nok sulten.
Med hensyn til gylpning, så kan det være en god idé at du eleverer hendes hovedgærde lidt. Det kan du gøre ved at lægge et lille tæppe en stofble eller lignende ind under madrassen. Hun må ikke sove med hovedpude, men hun må godt ligge med madrassen løftet lidt op under hovedet.
Sørg samtidig for at hun ligger med hovedet drejet til siden, så du er sikker på at hun kan komme af med sin gylp hvis den kommer. Det er svært at skulle gå rundt med hende 20 minutter hver gang hun har spist, især hvis hun spiser hver time, så laver du jo ikke andet end at gå rundt med hende og så amme - og der er jo også en større pige, som du skal kunne tage dig lidt af. Jeg foreslår derfor at du prøver at lægge hende ned, hvis hun ikke har bøvset/gylpet efter 5-8 minutter, så læg hende. Du skal naturligvis have hende under opsyn, så hun skal være i nærheden, sådan at du hurtigt kan tage hende op, hvis du oplever at hun gylper, men jeg synes det er et forsøg værd at prøve at ligge hende.
Ofte finder luften frem efter 40-45 minutter, men så kan du se det og høre det på hende og så er det her, du skal tage hende op, lade hende bøvse og så putte hende igen med en sut.
Med hensyn til de øgede afføringer, så tænker jeg at dette lyder helt normalt i forhold til at hun nu både spiser hyppigere, men også at hun var dehydreret ved indlæggelsen. På sygehuset har det givet hende ekstra væske og det hele spiller ind på hendes mavefunktion. Du skal derfor ikke være urolig over at maven fungerer - det er at foretrække:o)
Håber at du kan bruge mine overvejelser. Fortsat god bedring med hende og held og lykke med begge piger:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske