Svar: Ændret spise og sovemønster

6. august 2006

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pia og Co.

Din datter uro, hyppige amning og hyppigere opvågning skyldes umiddelbart nok at hun netop har været syg og har været indlagt.

Selvom sygeplejersker og læger gør hvad de kan for at være søde og omsorgsfulde så er det stadig meget hårdt for et lille barn at være indlagt. Din datter har fået lagt drop, måske er hun blevet stukket flere gange - fået taget blodprøver, fået målt temperatur osv. og måske bedst som hun lå og sov. Det er nogle ting, som man er nødt til at gøre under en indlæggelse, men det er svært at forholde sig til, når man er så ganske lille og slet ikke forstår at det er for at hjælpe.

At din datter søger brystet så hyppigt kan derfor godt skyldes trøst og det faktum at hun nu bruger dig mere som en sut. Således at hun ikke altid behøver die. Måske kunne det hjælpe at ligge hos far, på fars brystkasse med en sut.

At hun har været indlagt er også en stressfaktor for dig og måske er uroen stadig i kroppen på dig? Det påvirker din mælkeproduktion og derfor kan det også godt være at din mælkemængde er nedsat i forhold til tidligere. Det burde dog komme op igen forholdsvis hurtigt, da hun dier hos dig så hyppigt.

Du beskriver at hun altid har spist meget kortvarigt og at brystet virker helt tomt efterfølgende. Meget anderledes end du oplevede ved din ældste pige. Du skriver også at du har forsøgt med flaske, men at din datter ikke kunne finde ud af denne. Hvis du er i tvivl om hvorvidt det handler om sult og du er usikker på om du har mælk nok til hende, eller bare vil prøve at få noget i hende, for at få en pause, så er det fornuftigt at forsøge med en flaske. Hvis hun ikke kan finde ud af flasken, så kan du prøve med en sprøjte og dryppe lidt mælk ind i hendes mundvige. Hvis hun ...

Annonce

... tager 10ml på denne måde og falder i søvn, så var det ikke sult. Men tager hun 50-75ml eller mere, ja så var hun nok sulten.

Med hensyn til gylpning, så kan det være en god idé at du eleverer hendes hovedgærde lidt. Det kan du gøre ved at lægge et lille tæppe en stofble eller lignende ind under madrassen. Hun må ikke sove med hovedpude, men hun må godt ligge med madrassen løftet lidt op under hovedet.

Sørg samtidig for at hun ligger med hovedet drejet til siden, så du er sikker på at hun kan komme af med sin gylp hvis den kommer. Det er svært at skulle gå rundt med hende 20 minutter hver gang hun har spist, især hvis hun spiser hver time, så laver du jo ikke andet end at gå rundt med hende og så amme - og der er jo også en større pige, som du skal kunne tage dig lidt af. Jeg foreslår derfor at du prøver at lægge hende ned, hvis hun ikke har bøvset/gylpet efter 5-8 minutter, så læg hende. Du skal naturligvis have hende under opsyn, så hun skal være i nærheden, sådan at du hurtigt kan tage hende op, hvis du oplever at hun gylper, men jeg synes det er et forsøg værd at prøve at ligge hende.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ofte finder luften frem efter 40-45 minutter, men så kan du se det og høre det på hende og så er det her, du skal tage hende op, lade hende bøvse og så putte hende igen med en sut.

Med hensyn til de øgede afføringer, så tænker jeg at dette lyder helt normalt i forhold til at hun nu både spiser hyppigere, men også at hun var dehydreret ved indlæggelsen. På sygehuset har det givet hende ekstra væske og det hele spiller ind på hendes mavefunktion. Du skal derfor ikke være urolig over at maven fungerer - det er at foretrække:o)

Håber at du kan bruge mine overvejelser. Fortsat god bedring med hende og held og lykke med begge piger:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.