Ændret spise og sovemønster

6. august 2006

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ændret spise og sovemønster

Kære Helen

Vores datter er nu 10 uger gammel.

Indtil for en uge siden sov hun 4 lure om dagen, de to første lange (2-3 timer) og de to næste korte (1/2-1 time) hvorefter hun sov ca 10 timer om natten afbrudt af 1-3 amninger. Om dagen blev hun ammet i gennemsnit hver 3. time..hyppigst om eftermiddagen/aftenen hvor det sagtens kunne være hver time. Altså en pige, der sov godt og relativt længe ad gangen!!

I sidste uge var hun så indlagt 5 dage med høj feber, let dehydreret, intens gylpning...formentlig gastroenterit og det første døgn mistanke om sepsis. Hun blev observeret tæt men kun behandlet med iv-væske og panodil. Hun spiste lidt mindre end normalt under indlæggelsen, men det lader til at hun fortsat er i trivsel (5100 nu og 3100 ved fødslen).

Gylpningen er nu tilbage i sit vante omfang ;-()...hun er afebril og aldeles veltilpas, storsmilende, klukkende og snakkende......men de seneste 4 dage har hun om dagen kun sovet 35 minutter ad gangen og når jeg lægger hende til brystet (hvilket jeg ofte gør i disse dage...) så sutter hun heftigt og længe....og bliver ked af det, når jeg tager hende fra...jeg kan simpelthen ikke finde ud af om hun er vedvarende sulten??

Idag har jeg lagt hende til hver time!!!!!...igår aftes græd hun intenst, indtil jeg af nød lavede mme til hende...hun kunne dog ikke finde ud af at sutte på flasken...faldt til sidst i søvn og sov 6-7 timer.....imellem amningerne er hun som sagt veltilpas...men ved brystet er hun urolig, hakkende, hivende, baksende....jeg veksler mellem at tro hun får for meget mælk og at hun får for lidt...jeg kan simpelthen ikke læse hendes ammesignaler.

Jeg tilbyder begge bryster hver gang undtagen ...

Annonce

... om natten, hvor hun fortsat kun melder sig ca. hver 4. time og hvor amningen foregår i al ro og mag ;-()...er det appetitspring eller rekonvalescerer hun efter sin indlæggelse?

Når hun har spist går jeg med hende på skulderen ca 15-20 minutter for at mindske gylp/reflux...ofte falder hun så i søvn her og har svært ved at forstå, at hun så bliver flyttet til vuggen eller barnevognen...men vi plejer at kunne få hende til at sove videre...det kan vi som sagt ikke de seneste dage.

Hvornår er hun "gammel" nok til at kunne "kapere" gylpen, så jeg kan lægge hende umiddelbart efter bøvsning?

Det skal tilføjes at vores store pige (2 år) og min mand er hjemme, da vi har ferie...det giver selvfølgelig mere støj og uro, og ofte må jeg gå for mig selv, når jeg skal amme, da det ellers er nærmest umuligt at få hende til at ligge nogenlunde roligt.

Hun har de seneste dage haft 2-3 store men normaltudseende afføringer...hvor hun indtil for en uge siden var nede på højst 1 afføring om dagen.

Har du et bud på, hvad der foregår??? Vores ferie er ved at gå op i amning og forsøg på at få den lille trold til at sove ;-()

Vil også lige sige, at vores datter altid har været en hurtig-spiser.....fra hun lægges til, går der 5 minutter, så er brystet helt slapt og hun sutter og sutter uden at synke...jeg tolker det som at der ikke er mere mælk at komme efter?...dette er blevet mere udtalt de seneste dage....med min store pige var amning nem, langvarig og med masser af mælk i fyldte bryster hele døgnet og hun tog en del mere på....kan man sige at så længe min lille pige tager på, får hun nok?...eller kan hun være sulten trods trivsel???

Mange hilsner fra Pia og Co.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene