Svar: Rødligt udslæt på tungen
1. november 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Janne
Har din søn haft rødt udslæt andre steder end på tungen? Jeg spørger fordi der findes noget, som man kalder hindbærtunge. Det kommer i forbindelse med sygdommen skarlagensfeber, som ofte rammer børn. Tungen er rød og knopret (ligner et hindbær) og kommer ca 4 dage efter sygdommens udbrud.
Selvom din søn ikke er så gammel, så er der jo større søskende som godt kan have taget noget med hjem fra institutionen. Skarlagenfeber kommer i forbindelse med en halsbetændelse og det skal behandles med penicillin.
I gamle dage var skarlagensfeber farligt, det er det ikke mere, men det skal selvfølgelig behandles. Du kan læse mere om skarlagensfeber på sygeborn.dk
Det kan også godt være at din dreng bare har fået lidt svamp i munden, hvis han har været syg i længere tid og immunforsvaret er lidt nede i øjeblikket. Svamp skal også behandles og her skal du også til lægen for at få et middel på recept, der skal smøres på.
Uanset hvad der dog er galt med den lille gut, så kan du afhjælpe smerterne i munden ved at give ham yoghurt og lignende som er mildt i smagen. Undgå frugtmos og juice, hvor syren kan virke generende og gøre ondt, så det bliver værre for ham. Varme og kolde drikke er godt. Både lidt te - gerne med lidt sukker og også varm mælk er rart. En lille portion is kan man også godt tåle i 7 mdr´s alderen, når man nu er syg.
God bedring
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske