Svar: Hvordan opdager man væske i ørerne?
25. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Væske i ørerne er det man også kalder mellemørebetændelse. Man skelner imellem to typer for mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse.
Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustatiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Dette vil så medføre hørenedsættelse og denne kan jo i givet fald være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.
Når børn har væske i ørerne, så gør det ofte ondt at ligge ned. Når barnet bliver lagt ned så stiger trykket og dermed kommer smerten. Derfor vil børn som har smerter i ørerne ofte vægre sig mod at blive lagt ned. Det vil dog gælde hele døgnet og barnet vil således have ondt både om dagen og om natten. Ofte vil barnet vågne med skrig kort tid efter at være faldet i søvn.
Børn med mellemørebetændelse bør ses af lægen og lægen kan så vurdere, hvad der er tale om og hvorvidt det skal behandles evt. med antibiotika.
Som du beskriver din dreng, så lyder han bestemt ikke til at have problemer med ørerne, men mere som om du har fuldstændig ret i at han lige nu "bare" brokker sig lidt, fordi han gerne vil snakke og pludre og synes det er træls at skulle sove.
Med hensyn til at tumle, så må I meget gerne tumle med ham, give ham luft ture osv. I skal nok ikke konsekvent hænge ham med hovedet nedad, men prøv at lave lufture med ham og se på hans ansigtsudtryk. Kan han lide det og synes han det er sjov, så er det godt, bliver han ked af det, så er det for voldsomt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske