Svar: Dræn
29. april 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Selvom det selvfølgelig ikke er rart at din datter nu skal have dræn i ørerne, så er det dog positivt at I nu har fundet årsagen til hendes stilhed. Det er jo til at handle på.
Selvom hun er så lille så kan det være godt for dig at vide at børn med øreproblmer hører bedst, hvis de sidder på skødet og man taler til dem bag fra. Altså har munden 15 cm bag deres øre. Deruodver er det godt at sidde direkte foran hende, så hun kan se dit ansigt, når du taler til hende. Det varer ikke længe før hun er så gammel at hun kan sidde kortvarigt i en høj stol og det vil give jer en helt anden kontakt at hun kan sidde med ved borden og du kan sidde foran hende på en anden måde. Du skal dog være sikker på at hun er stærk nok i sin ryg, før du sætter hende op. Det kan være du skal drøfte dette med lægen.
Det er normalt at børn i 5 mdr´s alderen begynder at vride og vende sig. Prøv at lægge hende på gulvet på et tæppe og sæt dig sammen med hende. Hjælp hende med at dreje fra mave til ryg og fra ryg til mave. Hjælpe hende med at få fat i sine egne tæer og krætegn og kild hende. Prøv at se om du kan få hende til at kluk-le ved at kilde, pludre og pjatte med hende. Det er en superdejlig kontakt at have og det behøver ikke at være på skøddet.
Jeg vil ikke tage parti imellem dig og din mand og sige hvem der har ret:o) men prøv at skabe rum for kontakt på en anden måde og hvis dette ikke lykkes, så må du kontakte lægen for at høre hvad der er normalt. Jeg kan jo ikke se prinsessen!
Med hensyn til at få lagt dræn, så er der rigtig mange børn som får foretaget dette indgreb hvertår og det er så vidt jeg ved meget sjældent at det giver problemer. Hvis det giver problemer, så vil det naturligt hænge sammen med hvor mange gange børnene får lagt dræn. Jo flere gange man er nødt til at lægge dræn, jo større sandsynlighed vil der også være for at der kan være problemer.
Og problemer vil ofte være at trommehinden mister lidt elasticitet, eller at den ændrer sig så nogle områder af trommehinden er tyndere end andre områder. Det vil normalt ikke være noget der har stor betydning for barnets hørelse. Og man siger normalt at det er bedre at behandle med dræn end ikke at behandle, da følgerne er mindre alvorlige ved drænbehandling end hvis man undlader at behandle væske i mellemøret og kronisk mellemørebetændelse.
Når jeg arbejder som skolesundhedsplejerske, så laver jeg jo høretest på børnene og der er rigtig mange børn som har haft gentagne mellemørebetændelser og som har fået lagt dræn som små, som ikke har problemer med deres ører i skolen.
Med hensyn til bedøvelse, så er narkoselæger jo specielt uddannet til at sikre at din datter får den rigtige bedøvelse og mængde. Så du må gå ud fra at hun er i de bedste hænder.
Det bliver rigtig hårdt for dig i den periode, hvor din datter skal have lagt drænene og det er vigtigt at du ikke er alene imens det foregår. Men det er et lille indgreb og det plejer at forløbe helt problemfrit, så det gør det selvfølgelig også denne gang. Det skal det!
Krydser fingre og håber på det bedste. Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske