Svar: Mundsvamp
1. marts 2006
Alder:
10 mdr.
Kære HH
Svamp i munden kan sagtens forekomme hos større børn, og det er det, du kender som trøske hos de helt små. Svamp i munden kaldes også Candidiasis.
Svamp kan komme af mange forskellige årsager. Ofte får børn en svampeinfektion fordi de f.eks. putter alt i munden og det hele er jo ikke altid skoldet og helt rent. Ofte får børn også svamp i bleområdet samtidig med svamp i munden. Og nogle gange kan man ikke finde årsagen, så kan man kun konstatere at det er svamp.
Jeg synes det er meget vigtigt at din søn bliver behandlet. For det første gør det ondt og det svier. I kan i første omgang forsøge at rense det med danskvand, men hvis dette ikke hjælper, så skal han behandles. Og det skal du også.
Du har nemlig fuldstændig ret i at svamp smitter og når man ammer, så smitter mor og barn ofte hele tiden hinanden, så det kan være en ond cirkel. Svamp i brystet er meget smertefuldt og det kan medføre at amningen stopper.
Man kan behandle med forskellige midler. Ofte vil man behandle med Brentan og her skal så både smøres i mundhulen på barnet og på mors bryst. Brentan fåes i mange varianter og du skal have det på recept hos lægen.
Husk at hvis din dreng bruger sut, så skal denne skyldes under rindende vand hvis den har været på gulvet og koges jævnligt. Især i øjeblikket. Tak ikke selv sutten i munden.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske