Svar: Opkast og feber
21. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Emils mor
Det er altid enormt hårdt når ens barn er sygt og bare har det rigtig skidt og ikke rigtig tager mad til sig.
Et eller andet sted, så handler det om lige nu at du giver Emil det han godt kan lide. Hvis han er glad for risgrød, så give ham det - det er mildt for maven og let at spise. Giv ham også gerne lidt forskelligt at drikke, f.eks. lidt fortyndet juice.
Sålænge han kaster op, så undgå mad i større stykker med mindre han gerne selv vil spise dette. I kan også prøve med lidt A38 med lidt frugtmos.
Da han har høj feber skal I naturligvis holde øje med denne, sørge for at han får et lagen over sig når han fryser (kulderystelser, tegn på at temperaturen stiger) og klæde ham af, når han virker varm, så han kan komme af med sin feber.
Ha ham under opsyn så I hele tiden ved hvordan han har det. Sygebørn med høj feber bør ikke ligge alene. Børn med feber må ikke sove udendørs. Han må gerne ligge i et køligt rum, læg ham f.eks. i et værelse, hvor I har haft luftet ud lige inden. Men ligger han alene så kig til ham hyppigt.
Har I talt med lægen om at give ham noget børnepanodil? Det kunne være en god idé. Det slår feberen ned og kan være medvirkende til at give ham lidt mere appetit og lyst til mad og drikke. Det kan godt købes i håndkøb, men da han ikke er ældre bør i tale med lægen derom.
I skal reagere, hvis han virker slap og apatisk og meget anderledes end han plejer. Giv ham rigeligt at drikke, og hold øje med hans vandladninger. Hvis han ikke tisser, så mangler han væske og det skal I reagere på, altså kontakte læge eller vagtlæge.
Rigtig god bedring med ham. Læs i øvrigt mere om børn og sygdomme på sygeborn.dk, som du finder i min linksamling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske