Svar: Galdevejsatresi

7. februar 2006

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Ja det kan jeg godt:o)

Det er sådan at nogle børn kan være meget gule efter fødslen. De har gulsot. Gulsot aftager normalt i løbet af de første uger, men hvis barnets gulsot ikke aftager, så er det man skal være opmærksom på galdevejsatresi.

Galde dannes i leveren og galden bevæger sig gennem mange små gange fra leveren ud i tarmen, hvorefter det kommer ud i selve galdeblæren, som er en slags opsamlingsbeholder for galden.

Hos 4-5 af de børn som fødes hvert år, fungerer en af de små gange ikke og derfor holdes galden tilbage i leveren. Når galdefarvestofferne ikke kan blive udskilt gennem leveren, så bliver de udskilt gennem blodet, hvilket ses som gulsot, altså en gullig farve i huden.

Ca halvdelen af alle børn der fødes i Danmark har gulsot, og dette vil ofte forløbe ganske uproblematisk, men hvis ...

Annonce

... gulsoten vedbliver at være tilstede efter 3 leveuge, så bør man få sit barn undersøgt af læge, med henblik på at afklare, hvorvidt der kan være tale om galdevejsatresi.

Egen læge vil tage en blodprøve, hvor man måler det der hedder konjugeret bilirubin. Hvis denne prøve er forhøjet skal der inden 3 døgn foretages en scanning (HIDA) for galdevejsafløb. Dette gøres på sygehuset på en børneafdeling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis scanningen viser manglende galdevejsafløb, så må der mistænkes galdevejsatresi - og børn skal så henvises videre til Rigshospitalets børnekirurgiske klinik, som kan behandle dette. Ofte vil det kræve en operation.

Det er vigtigt at spædbørn med galdevejsatresi undersøges så tidligt som muligt, da man ved at resultatet er forringet, hvis barnet når at blive 8 uger gammelt.

Håber dette var fyldestgørende nok. Held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.