Svar: Tænder og appetit

12. december 2005

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Emils mor

Hvor er det dog synd at lille Emil skal være så ramt af tænder, forkølelse, afbrudte nætter osv. Selvom tingene jo hænger sammen, så er det dog ikke særlig rart for nogen af jer.

Mankan sige at det kan være lidt uheldigt at skrue amningen op om natten, fordi du meget hurtigt får øget din mælkemængde på denne måde og fordi Emil meget hurtigt vil vænne sig til denne dejlige vane og derfor kan begynde at vågne for at få brystet. I sidste indstans kan han øge sit mælkeindtag så meget at det tager pladsen op for maden om dagen.

Det skal dog også være sådan at du kan trøste ham med amning, når han er syg og har allermest brug for det og derfor må du naturligvis amme ham efter behov.

Når det er sagt, så skal du være sikker på at Emil ikke har ondt i ørerne. Det med at vågne, når han er lagt til at sove og vågne brat med skrig og hyl, kunne være tegn på en mellemørebetændelse. Men det kan også være smerter pga tænder.

Vågner han også fra søvnen om dagen, eller er det kun om natten?

I første omgang kan du elevere hans hovedende ved at komme et ringbind eller to ind under hans madras. Når hovedet er let eleveret, så lettes trykket i mellemørerne og når han er forkølet kan det også afhjælpe hans ...

Annonce

... vejrtrækning, at ligge lidt højere med hovedet.

Dernæst kan du dryppe hans næse med lidt isotonisk saltvand som du køber på apoteket. Det er med en saltmængde svarende til tårevæske og dermed ikke skadeligt. I den forbindelse kan du også bruge en næsesuger, så du kan fjerne det værste af det snot, han ikke selv kan puste ud.

Hvis han har ondt for tænder, så kan du købe 'dolodent' som er et lokalbedøvende middel, man kan smørre på gummerne. Da det virker lokalbedøvende er det meget vigtigt at det kun kommer på gummerne og ikke bag i svælget, da det jo kan være farligt. Jeg mener også at det er på recept af samme årsag. Det kan dog hjælpe til en lidt roligere søvn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Smerter ved tænder er oftest værst i forbindelse med at tænderne bryder igennem. Altså i den fase, hvor gummerne er hævede, røde og tanden lige bryder igennem. Når først tanden er fremme, er smerter ikke de samme.

Hvis han har ondt i ørerne skal han naturligvis behandles for dette, men dette må I få egen læge til at vurdere.

Jeg tror det er vigtigt at behandle ham for smerter, hvis I formoder at han har dette, simpelthen fordi smerter fjerner lysten til at spise og nedsætter appetitten.

Rigtig god bedring med ham og fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.