Svar: Tænder og appetit
12. december 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Emils mor
Hvor er det dog synd at lille Emil skal være så ramt af tænder, forkølelse, afbrudte nætter osv. Selvom tingene jo hænger sammen, så er det dog ikke særlig rart for nogen af jer.
Mankan sige at det kan være lidt uheldigt at skrue amningen op om natten, fordi du meget hurtigt får øget din mælkemængde på denne måde og fordi Emil meget hurtigt vil vænne sig til denne dejlige vane og derfor kan begynde at vågne for at få brystet. I sidste indstans kan han øge sit mælkeindtag så meget at det tager pladsen op for maden om dagen.
Det skal dog også være sådan at du kan trøste ham med amning, når han er syg og har allermest brug for det og derfor må du naturligvis amme ham efter behov.
Når det er sagt, så skal du være sikker på at Emil ikke har ondt i ørerne. Det med at vågne, når han er lagt til at sove og vågne brat med skrig og hyl, kunne være tegn på en mellemørebetændelse. Men det kan også være smerter pga tænder.
Vågner han også fra søvnen om dagen, eller er det kun om natten?
I første omgang kan du elevere hans hovedende ved at komme et ringbind eller to ind under hans madras. Når hovedet er let eleveret, så lettes trykket i mellemørerne og når han er forkølet kan det også afhjælpe hans vejrtrækning, at ligge lidt højere med hovedet.
Dernæst kan du dryppe hans næse med lidt isotonisk saltvand som du køber på apoteket. Det er med en saltmængde svarende til tårevæske og dermed ikke skadeligt. I den forbindelse kan du også bruge en næsesuger, så du kan fjerne det værste af det snot, han ikke selv kan puste ud.
Hvis han har ondt for tænder, så kan du købe 'dolodent' som er et lokalbedøvende middel, man kan smørre på gummerne. Da det virker lokalbedøvende er det meget vigtigt at det kun kommer på gummerne og ikke bag i svælget, da det jo kan være farligt. Jeg mener også at det er på recept af samme årsag. Det kan dog hjælpe til en lidt roligere søvn.
Smerter ved tænder er oftest værst i forbindelse med at tænderne bryder igennem. Altså i den fase, hvor gummerne er hævede, røde og tanden lige bryder igennem. Når først tanden er fremme, er smerter ikke de samme.
Hvis han har ondt i ørerne skal han naturligvis behandles for dette, men dette må I få egen læge til at vurdere.
Jeg tror det er vigtigt at behandle ham for smerter, hvis I formoder at han har dette, simpelthen fordi smerter fjerner lysten til at spise og nedsætter appetitten.
Rigtig god bedring med ham og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske