Brev:
Tænder og appetit
12. december 2005
Alder:
6 mdr.
Tænder og appetit
Kære Helen
Emil på 6½ måned har pludselig fået én tand (den første) i løbet af de sidste to dage (med MEGEN ballade om natten!) og nu vil han intet spise. Han kniber bare munden sammen, og de gamle kneb med at lade ham selv pille med maden, give ham stykker af farvestrålende mad, lade ham holde en ske etc. virker ikke. Han nægter. Tror du det er tænderne, der er skyld i den manglende appetit? Kan der være en mere på vej, der generer? Hvornår generer det dem mest - før eller efter de bryder igennem?
Han er samtidig også snot forkølet og har stort set ikke sovet mere end 15 min ad gangen hele natten, fordi han vågner op med skrig og hyl og er snottet (- eller har ondt i tænderne?). Det eneste der hjælper er at give ham lidt bryst (bare en lille bitte tår, for det er vist bare tryghed) og lade ham falde i søvn der bagefter, hvorpå jeg kan lægge ham ned i sengen. Normalt bliver han ellers ikke ammet om natten.
Mht. den manglende mad om dagen, skal jeg bare amme ham mere om natten og måske tilbyde ham lidt vælling af en kop (han tager ikke flaske) indtil han bliver frisk igen? Og så håbe på, at han gider at spise igen... Eller vil han så bare have endnu mindre appetit/interesse for maden om dagen. Hans interesse er i forvejen ikke ret stor, hvilket jeg er temmelig ked af.
Venlig hilsen
Emils mor