Svar: Rødme bag øret
26. september 2003
Alder:
1 mdr.
Hej
Når små børn spiser, flyder der ofte lidt mælk ud af mundvigen og det finder nemt vej bag øret, hvor det så kan sidde og lugte. Det kan sagtens være det, der er sket her.
Du skal være opmærksom på at vaske hende bag øret dagligt. Brug evt. en mild uparfumeret sæbe (flydende og uden olie) til at rense med. Du kan rense med en blød vaskeklud, bomuldsklud eller lignende. Tør det ved at dup-tørre forsigtigt, så du ikke gnider med stoffet.
Vær selvfølgelig opmærksom på altid at få tørret hende bag øret efter bad og når hun har spist.
Hvis der er meget rødt og også knopper, så kan det være svamp, hun har fået. Det kan børn også få under hagen, hvis de f.eks. savler meget. Det er meget ubehageligt for dem. Hvis du tror at det er svamp, så kan du med fordel købe Brentan baby-pasta på apoteket, som du smører på. Det kan købes i håndkøb.
Hvis det fortsætter i længere tid, må du få lægen til at se på hende, men rådende her skulle kunne hjælpe jer i week-enden og forhåbentlig bliver lægebesøg ikke nødvendigt.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske