Svar: Autisme? Del 6
18. juli 2023
Alder:
19 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter :)
Det lyder som om, at der er sket en kæmpe forskel i din datters udvikling og det på blot 1.5 måned. De ting, som du har ændret, og det fokus du har haft på hendes kontakt, og måden du har støttet hende på, har virkelig gjort en forskel! Det er så flot og rigtig godt gået!
Jeg tænker umiddelbart, at det du beskriver, lyder til at være indenfor normalen. Jeg synes det lyder super godt, at din datter nu er begyndt at interagere med andre børn - det er så godt, at du har observeret hende lege "borte-tit" med en jævnaldrene pige, det lyder som om, at de har haft det rigtig sjovt sammen. Det er også meget positivt, at hun er blevet opmærksom på og faktisk opsøger andres kontakt - både folk, som I møder på jeres vej og også dig, når hun af sig selv kommer og sætter sig på dit skød.
Du beskriver også en pige, som er begyndt at lege rolleleg. Hun putter sin dukke i dukkevognen, hun hælder med kanden og leger, at hun kommer noget i koppen - og hun efterligner på den måde de ting, hun oplever, det hun ser, at du gør. Du fortæller også, at hun er begyndt at være med, når der f.eks. skal dækkes bord, puttes tøj i vaskemaskinen osv. Det er rigtig godt. Det viser jo, at hun har en del sociale kompetencer og faktisk rigtig gerne vil lege og være med.
Jeg ved fra dine tidligere breve, at din datter har haft mange øreproblmer med gentagende mellemørebetændelser - og det er nærliggende at tro, at dette har nedsat hendes hørelse i en periode, hvorfor hendes sprogudvikling godt kan være forsinket. Hun har fået lagt dræn, og årstiden er også god for ørerne - så det er meget sandsynligt, at hun faktisk hører bedre nu, end hun har gjort længe. Og det kan igen forklare, at hun kommunikerer og udtrykker sig meget mere end tidligere.
Det er helt normalt, at børn i din datters alder kan snakke og grine med sig selv. Netop fordi hun er igang med at udvikle sit sprog, så vil hun eksperimentere med lyde, ord og forskellige sætningsstrukturer - selvom du ikke forstår, hvad hun siger :)
Når hun snakker og griner med sig selv, så kan det sagtens være en del af hendes leg og udforskning af sproget. Hun kan efterligne lyde eller ord, som hun har hørt dig sige, og hun bruger så disse lyde til at interagere med sig selv. Det er naturligt sjovt og spændende for hende, hvis hun nu er blevet opmærksom på alle de forskellige lyde, hun kan lave - og hun faktisk hører dem:) Du nævner også, at hun er begyndt at danse til musik, og det tænker jeg også er tegn på, at hun nu faktisk hører musikken...
Du har naturligvis ret i, at det at pege er en vigtig del af barnets udvikling, da det er en tidlig form for kommunikation og social interaktion. Men der er stor forskel her. Nogle børn peger meget og peger tidligt, andre børn peger faktisk ikke særlig meget - de tager måske i stedet den voksne i hånden og trækker den vokse hen mod legetøj eller lignende i stedet.
Du har også helt ret i, at det spiller ind, hvor meget vi voksne peger. Børn lærer at pege ved at observere og imitere andre, så det er rigtig fint, at du er begyndt på dette nu :) Du må meget gerne støtte dette ved at pege på forskellige genstande og navngive dem. Det er super, når I triller tur, og du så peger og sætter ord på alt det I kører forbi - "se der er en bus, brrr siger bussen", "hør fuglen, pip-pip", "se hunden, vov-vov" osv. osv.
Du kan f.eks. også placere forskellige genstande indenfor din datters synsfelt og så opfordre hende til at pege, eller du kan bede om at få den pågældende ting ved at pege på den. Lidt ligesom, når I læser bøger, hvor hun bruger din finger til at pege med, du kan godt overføre dette princip til genstande som "hvor er din sut?", "hvor er bamse henne?", "kan du give mig bogen?" - og så pege og vise hende, hvad du mener. På den måde støtter du både det at pege, men du udvider også hendes ordforråd, og så lærer du hende at følge en lille opfordring - kan du tage xx til mig/kan du finde xx:)
At hun ikke putter så meget, behøver ikke være problematisk - også her er børn forskellige, og så har hun en alder, hvor hun naturligt kan være mere interesseret i at opleve og mærke verden, og hvor hendes udforskningstrang naturligt er stor. Hun vil rigtig gerne gå, undersøge og afprøve - gerne både indendøre og udenfor, og hun lærer med hele kroppen og vil derfor ofte være mere i bevægelse, end hun sidder og putter med dig. Når det så er sagt, så skal hun naturligt også kunne putte sig ind til dig og kunne finde roen hos dig.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - hold fast i alt det gode, som du oplever netop nu! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske