Svar: Autisme? Del 6

18. juli 2023

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter :)

Det lyder som om, at der er sket en kæmpe forskel i din datters udvikling og det på blot 1.5 måned. De ting, som du har ændret, og det fokus du har haft på hendes kontakt, og måden du har støttet hende på, har virkelig gjort en forskel! Det er så flot og rigtig godt gået!

Jeg tænker umiddelbart, at det du beskriver, lyder til at være indenfor normalen. Jeg synes det lyder super godt, at din datter nu er begyndt at interagere med andre børn - det er så godt, at du har observeret hende lege "borte-tit" med en jævnaldrene pige, det lyder som om, at de har haft det rigtig sjovt sammen. Det er også meget positivt, at hun er blevet opmærksom på og faktisk opsøger andres kontakt - både folk, som I møder på jeres vej og også dig, når hun af sig selv kommer og sætter sig på dit skød.

Du beskriver også en pige, som er begyndt at lege rolleleg. Hun putter sin dukke i dukkevognen, hun hælder med kanden og leger, at hun kommer noget i koppen - og hun efterligner på den måde de ting, hun oplever, det hun ser, at du gør. Du fortæller også, at hun er begyndt at være med, når der f.eks. skal dækkes bord, puttes tøj i vaskemaskinen osv. Det er rigtig godt. Det viser jo, at hun har en del sociale kompetencer og faktisk rigtig gerne vil lege og være med.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at din datter har haft mange øreproblmer med gentagende mellemørebetændelser - og det er nærliggende at tro, at dette har nedsat hendes hørelse i en periode, hvorfor hendes sprogudvikling godt kan være forsinket. Hun har fået lagt dræn, og årstiden er også god for ørerne - så det er meget sandsynligt, at hun faktisk hører bedre nu, end hun har gjort længe. Og det kan igen forklare, at hun kommunikerer og udtrykker sig meget mere end tidligere.

Det er helt normalt, at børn i din datters alder kan snakke og grine med sig selv. Netop fordi hun er igang med at udvikle sit sprog, så vil hun eksperimentere med lyde, ord og forskellige sætningsstrukturer - selvom du ikke forstår, hvad hun siger :)

Når hun snakker og griner med sig selv, så kan det sagtens være en del af hendes leg og udforskning af sproget. Hun kan efterligne lyde eller ord, som hun har hørt dig sige, og hun bruger så disse lyde til at interagere med sig selv. Det er naturligt sjovt og spændende ...

Annonce

... for hende, hvis hun nu er blevet opmærksom på alle de forskellige lyde, hun kan lave - og hun faktisk hører dem:) Du nævner også, at hun er begyndt at danse til musik, og det tænker jeg også er tegn på, at hun nu faktisk hører musikken...

Du har naturligvis ret i, at det at pege er en vigtig del af barnets udvikling, da det er en tidlig form for kommunikation og social interaktion. Men der er stor forskel her. Nogle børn peger meget og peger tidligt, andre børn peger faktisk ikke særlig meget - de tager måske i stedet den voksne i hånden og trækker den vokse hen mod legetøj eller lignende i stedet.

Du har også helt ret i, at det spiller ind, hvor meget vi voksne peger. Børn lærer at pege ved at observere og imitere andre, så det er rigtig fint, at du er begyndt på dette nu :) Du må meget gerne støtte dette ved at pege på forskellige genstande og navngive dem. Det er super, når I triller tur, og du så peger og sætter ord på alt det I kører forbi - "se der er en bus, brrr siger bussen", "hør fuglen, pip-pip", "se hunden, vov-vov" osv. osv.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du kan f.eks. også placere forskellige genstande indenfor din datters synsfelt og så opfordre hende til at pege, eller du kan bede om at få den pågældende ting ved at pege på den. Lidt ligesom, når I læser bøger, hvor hun bruger din finger til at pege med, du kan godt overføre dette princip til genstande som "hvor er din sut?", "hvor er bamse henne?", "kan du give mig bogen?" - og så pege og vise hende, hvad du mener. På den måde støtter du både det at pege, men du udvider også hendes ordforråd, og så lærer du hende at følge en lille opfordring - kan du tage xx til mig/kan du finde xx:)

At hun ikke putter så meget, behøver ikke være problematisk - også her er børn forskellige, og så har hun en alder, hvor hun naturligt kan være mere interesseret i at opleve og mærke verden, og hvor hendes udforskningstrang naturligt er stor. Hun vil rigtig gerne gå, undersøge og afprøve - gerne både indendøre og udenfor, og hun lærer med hele kroppen og vil derfor ofte være mere i bevægelse, end hun sidder og putter med dig. Når det så er sagt, så skal hun naturligt også kunne putte sig ind til dig og kunne finde roen hos dig.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - hold fast i alt det gode, som du oplever netop nu! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!