Svar: Svamp, baby 4 uger
30. juni 2023
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Gærsvampen Candida er en naturligt forekommende svamp på huden, slimhinderne og i munden, hvor den normalt ikke giver problemer, men nogle gange kommer der lidt ubalance i vores svampe- og bakterieflora, og så blusser svampen op. Det ses f.eks. hos gravide, hvor hormonerne ændrer sig, og de får problemer med svamp i skeden. Det kan også være, hvis vores immunsystem bliver svækket af sygdom.
Spædbørn får ofte svamp - det ses ofte i munden og er der tale om en mild infektion kaldes det ofte trøske. Det ses også i bleområdet. Når særligt spædbørn er udsatte, så er det ofte, fordi deres immunsystem endnu ikke er færdigudviklet.
Svamp kan smitte fra en person til en anden, derfor skal du være særligt opmærksom på hygiejnen lige nu. Det betyder, at du skal:
- vaske hænder ofte, både på dig selv og din datter.
- koge sutter, flaskesutter og sutteflasker. De skal koges i 10 minutter, ellers kan du ikke være sikker på at svampen er væk. Det er således ikke nok at hælde kogende vand over. Og ja, når svampen er væk, så anbefales det faktisk, at du udskifter sutter og flaskesutter. De holder ofte heller ikke ret godt til kogning i længere tid, så de vil sandsynligvis have brug for udskiftning efter den behandling...
- vasker sengetøj, stofbleer og lignende ved 60 grader.
- udskifter stofbleer, håndklæder osv. f.eks. ved puslebordet, så du ikke bruger det samme stykke stof ved to eller flere skiftninger.
Med hensyn til behandling og Nystimex mikstur, så anbefales det, at du behandler din datter med 1 ml 4 gange dagligt. Det er vigtigt, at hun holder miksturen i munden så længe som muligt, og derfor bør du smøre hende i munden, når hun er færdig med at spise og dermed har fået sin mælk.
Du kan evt. fortynde det i en lille smule vand og pensle det i munden på hende. Du kan bruge et lille stykke gaze på din finger og så køre fingeren med Nystimex rundt i munden på hende, så hun på den måde bliver smurt på indersiden af kinderne, gummerne, tungen og ganen. Du bør behandle 2-3 dage efter, at symptomerne er forsvundet, så du forhindrer infektionen i at vende tilbage.
Hun vil naturligt komme til at synke lidt af det, men en lille smule er okay, så hjælper det også i tarmen, hvis balancen er lidt i uorden der;) Hvis lægen har givet jer en anden ordination, så skal I naturligvis følge denne.
Med hensyn til behandling med Brentacort creme, så anbefales det, at du smører det angrebne hudområde 2 gange dagligt i et tyndt lang. Og at du fortsætter behandlingen i 1-2 uger efter, at symptomerne er forsvundet. Har lægen givet dig en anden vejledning, så er det vigtigt, at du følger denne.
Start med at vaske hende i bleområdet, så huden er ren, og tør hende forsigtigt med en blød stofble eller lignende. Gnid herefter cremen ind med dine fingerspidser. Kom både creme på der, hvor huden synligt er rød og irriteret, men også lidt udenfor det angrebne område og vær særligt opmærksom på at få smurt i lysken og mellem ballerne. Vask dine hænder bagefter og skift som sagt håndklæde, stofble osv.
Jeg håber, at dette hjælper dig lidt videre - rigtig meget held og lykke, håber at I hurtigt får bugt med den infektion:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske