Svar: Utrøstelig baby
16. juni 2023
Alder:
1 mdr.
Kære Saher
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :)
Jeres lille dreng lyder til at være blevet grundigt undersøgt. Han er set af jeres egen læge, han er set af børnelæge, du har haft ham forbi en osteopat - alle har sagt, at han er sund og rask, det eneste de kan finde som årsag til hans gråd er luft i mave- og tarmsystem. Børnelægen har også talt om, at en årsag også kunne være refluks (silent refluks), og han er derfor blevet sat i Nexium behandling...
Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg, at lillebror måske har kolik. Kolik er den diagnose, man giver et barn, som er fundet fuldstændig sund og rask, som spiser fint, tager fint på, følger sin kurve og udvikler sig fint - men som trods dette græder rigtig meget. Det er en udelukkelsesdiagnose, det vil sige, at lægen skal have sikret, at der ikke er nogen fysisk eller psykisk årsag til at barnet græder - men det græder, og det græder langt mere end andre børn.
Den ældre definition af kolik er, at barnet græder i mere end 3 timer dagligt, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger. Man skønner, at dette sker for ca. 10.000 familier om året, så I er bestemt ikke alene om at stå i denne situation, og det kan være rigtig godt, hvis du kan finde et forum, hvor du kan tale med andre familier, der oplever det samme.
De fleste børn græder mest frem mod 2 måneders alderen, gråden er ofte værst sidst på eftermiddagen og om aftenen, og grådperioderne stopper ofte af sig selv, når barnet er mellem 12-16 uger gammel. Nogle børn stopper først, når de er lidt ældre, men den gode nyhed er, at det stopper. Lillebror vokser fra det:)
Indtil da, så er det vigtigt, at du forsøger at finde en måde at rumme hans gråd og frustrationer på, så I alle kan komme bedst muligt igennem denne periode...
Undersøgelser viser, at børn græder mindre, hvis man holder dem tæt, altså hvis de har tæt kropskontakt med en voksen. Jeg kan ud af dit brev se, at du har en bæresele til ham, og det er rigtig godt. Den skal du endelig bruge. Det er rart og vigtigt for jeres lille dreng med den tætte kontakt, samtidig med at bevægelserne, når du går rundt med ham, vil kunne berolige og betrygge - og det vil også give dig en følelse af, at du faktisk gør noget.
Det er vigtigt, at du og din mand aflaster hinanden. Når man har et barn, der græder så meget, og som er rigtig svær at trøste, så har man brug for pause ind imellem, hvor man kan trække sig, lave noget andet, prioritere de ældre søskende eller prioritere sig selv. Det er vigtigt, at I derfor hjælper hinanden så meget som muligt med at komme igennem denne periode.
Brug jeres netværk. Det er helt okay, hvis I begge nogle gange har brug for yderligere aflastning. Det kan være en bedsteforælder, en søster, en god ven eller veninde, som vil tage sig af lillebro måske bare 1-2 timer, så I kan få jer en lille lur, eller måske bare hvile hovedet lidt og undgå lyden af utrøstelig gråd. Det er okay at bede om hjælp.
Sæt ord på, hvor hårdt det er, så andre er klar over, hvad det er for en situation, som I står i, og så der også er en større forståelse for, hvorfor I måske fravælger visse sammenkomster og aktiviteter lige nu.
Skru ned for dine forventninger og accepter, at du/I lige nu må ændre nogle ting, for at lillebror får lidt mere ro. Du beskriver en dag, hvor I er gået hjemmefra om morgenen, og har været ude hele dagen. I startede med at gå i Illum, og sidst på dagen var I på Israels plads med de to ældre børn... men det er for meget for ham. Det kan han slet ikke klare. Selvom han ammes og sover undervejs, så vil han ikke kunne håndtere så mange stimuli og oplevelser af gangen. Der er meget stor sandsynlighed for, at det vil gøre ham endnu mere grædende og utrøstelig sidst på dagen.
Det betyder ikke, at du altid skal holde dig hjemme hele dagen, men han vil, når han ikke er ældre, have brug for rolige omgivelser, også når han sover. Han har en alder, hvor han naturligt hører alt. Han kan ikke lukke lyde ude, og derfor er det vigtigt, at han sover i stille omgivelser, ligesom det er vigtigt, at du f.eks. også slukker for TV og lignende, så der ikke er unødig støj omkring jer i hverdagen.
Det er også vigtigt, at du bruger hans vågne perioder på at stimulere ham fysisk. Da han har store problemer med luft i maven, så er det vigtigt, at du hjælper ham med at komme af med luften - ved at mobilisere ham. Du kan f.eks. cykle med hans ben, du kan hjælpe ham med at dreje bækkenet fra side til side, du kan trykke ham under fødderne, givet am lidt mavemassage, lægge ham på maven flere gange dagligt.. du kan finde mange videoklip på nettet med forskellige øvelser, som kan lave sammen med ham for at hjælpe ham med at komme af med luften i maven.
Øvelser og leg skal laves på et tæppe på gulvet derhjemme. Der skal være ro omkring jer, når du laver øvelserne, så I har god kontakt, og så han kan være opmærksom på dig, din mimik, dine smil, dine ord og lyde. Du skal lave øvelserne flere gange dagligt:)
Når I har leget, tumlet, pludret sammen osv. så er det rigtig fint, at du giver ham en ren ble, giver ham mælk og putte ham i barnevognen og derefter trille en tur. Det kan være rart for dig at komme ud, få lidt frisk luft, og lillebror kan få sovet. Men I bør ikke tage på længere dagsture hjemmefra.
Da hans humør og overskud ofte er bedst først på dagen, så nyd disse stunder sammen med ham og brug tiden her på netop at lege, tumle, pludre - så han får brugt sig selv både motorisk og mentalt, og derefter så kan sove og få fornyede kræfter. Hvis han så bliver ked af det sidst på dagen, så husk på de gode og smilende timer, I har haft sammen. De er vigtige at nyde :)
Det er rigtig fint, at du forsøger med Semper Biogaia, vær opmærskom på at disse fås både uden og med D-vitamin, og du naturligvis skal købe dem, som indeholder både D-vitamin og Biogaia.
Med hensyn til NAN Sensilac, så er det rigtig fint, at du forsøger med den. Den anbefales blandt andet til børn med kolik og skulle i følge Nestle kunne mindske koliksymptomer hos 98% af børnene, mindske skrigetiden med 70% og give lindring inden for 7 dage. Den er derudover også beriget med Lactobacillus reuteri mælkesyrebakterier (ligesom Semper dråberne).
Derudover skal du naturligvis være opmærksom på, at han ikke sluger for meget luft, når han spiser. Det gælder både, når han dier hos dig, og når du supplerer med en flaske. Det er vigtigt, at han ved amning har godt fat om brystet og ikke "hopper af og på", men spiser effektivt og længe af gangen. Det er også godt, hvis du kan skifte mellem forskellige ammestillinger, når du ammer.
Når du giver ham flaske, så vil det være rigtig godt, hvis du f.eks. bruger en Medela Calma flaske, da han er så lille, som han er, og da du stadig gerne vil amme. Hvis du ønsker at bruge en anden type flaske, så vil det være godt, at du kikker efter en flaske/flaskesut, som er anti-kolik. Det betyder, at den er lavet sådan, at den reducerer mængden af luft, der havner i lillebrors mave.
Jeg håber, at mine tanker hjælper dig videre på vej og sender et knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske