Svar: Kuldegysninger
17. april 2023
Alder:
9 mdr.
Kære Catja
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, du skriver, og det er godt, at osteopaten har set de kulderystelser, som du oplever, og ikke umiddelbart har set noget problemfyldt omkring disse. Det er jo på sin vis lidt betryggende. Når det så er sagt, så synes jeg, at det er vigtigt, at du filmer det med din telefon, og at du lader jeres læge se dine filmklip igennem.
Kulderystelser kan komme, fordi din datter fryser. Måske trækker det fra en åben dør eller vindue, når hun sidder ved middagsbordet eller på gulvet, og så får hun kulderystelser på grund af træk.
Kulderystelser kan også komme i forbindelse med, at hun er ved at blive syg, og hendes temperatur stiger. Det kender du sandsynligvis også fra dig selv, når du har feber, så vil du ofte også begynde at ryste, når din temperatur stiger. Små børn kan også sitre eller ryste i kroppen som optakt til feberkramper...
Børn kan dog også ryste eller sitre på en måde, hvor det ikke hænger sammen med kulde. Børn kan f.eks. sitre, hvis de har lavt blodsukker og har brug for noget at spise og drikke. Nogle kan også sitre lidt, hvis de f.eks. spiser noget surt som citron...
Derudover har du naturligvis ret i, at hun også kan have lært sig at "ryste", fordi hun ved, at det skaber en særlig opmærksomhed fra dig, når hun gør det.. det lyder dog voldsomt, hvis hun gør det 10 gange dagligt eller mere, og hun er jo stadig ikke ret gammel, så umiddelbart tænker jeg ikke, at det er her årsagen skal findes:)
Og så er der også de lidt mere alvorlige tilfælde, hvor børn ryster, fordi de har nogle udfordringer med deres nervesystem. Det kan f.eks. være en infektion i centralnervesystemet, forskellige stofskiftesygdomme eller det kan f.eks. være epilepsi... Og netop derfor, er det meget vigtigt, at du filmer det og får jeres læge til at kikke på de filmklip du har. Jeg skriver naturligt ikke dette, for at gøre dig unødigt nervøs, for som sagt kan flere ting spille ind - men det du fortæller, synes jeg ikke, at man bare skal se an, det bør du vise jeres læge.
Så sæt en telefon op, når hun spiser, og når hun leger, så du får filmet de rysteture hun har, og får det vist til jeres læge. Og skriv meget gerne til mig igen, når du har talt med lægen. Er man i tvivl, så er det altid en god idé at få lægen til at tjekke en ekstra gang. Det kan godt være, at lægen siger, at det ikke er noget, og det kan du tage stille og roligt, men hellere få det tjekket:)
Sender dig et stort knus med på vejen og rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske