Svar: Kuldegysninger

17. april 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kære Catja

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, du skriver, og det er godt, at osteopaten har set de kulderystelser, som du oplever, og ikke umiddelbart har set noget problemfyldt omkring disse. Det er jo på sin vis lidt betryggende. Når det så er sagt, så synes jeg, at det er vigtigt, at du filmer det med din telefon, og at du lader jeres læge se dine filmklip igennem.

Kulderystelser kan komme, fordi din datter fryser. Måske trækker det fra en åben dør eller vindue, når hun sidder ved middagsbordet eller på gulvet, og så får hun kulderystelser på grund af træk.

Kulderystelser kan også komme i forbindelse med, at hun er ved at blive syg, og hendes temperatur stiger. Det kender du sandsynligvis også fra dig selv, når du har feber, så vil du ofte også begynde at ryste, når din temperatur stiger. Små børn kan også sitre eller ryste i kroppen som optakt til feberkramper...

Børn kan dog også ryste eller sitre på en måde, hvor det ikke hænger sammen med kulde. Børn kan f.eks. sitre, hvis de har lavt blodsukker og har brug for noget at spise og drikke. Nogle kan også sitre lidt, hvis de f.eks. spiser noget surt som citron...

Derudover har du naturligvis ret i, at hun også kan have lært sig at "ryste", fordi hun ved, at det skaber ...

Annonce

... en særlig opmærksomhed fra dig, når hun gør det.. det lyder dog voldsomt, hvis hun gør det 10 gange dagligt eller mere, og hun er jo stadig ikke ret gammel, så umiddelbart tænker jeg ikke, at det er her årsagen skal findes:)

Og så er der også de lidt mere alvorlige tilfælde, hvor børn ryster, fordi de har nogle udfordringer med deres nervesystem. Det kan f.eks. være en infektion i centralnervesystemet, forskellige stofskiftesygdomme eller det kan f.eks. være epilepsi... Og netop derfor, er det meget vigtigt, at du filmer det og får jeres læge til at kikke på de filmklip du har. Jeg skriver naturligt ikke dette, for at gøre dig unødigt nervøs, for som sagt kan flere ting spille ind - men det du fortæller, synes jeg ikke, at man bare skal se an, det bør du vise jeres læge.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så sæt en telefon op, når hun spiser, og når hun leger, så du får filmet de rysteture hun har, og får det vist til jeres læge. Og skriv meget gerne til mig igen, når du har talt med lægen. Er man i tvivl, så er det altid en god idé at få lægen til at tjekke en ekstra gang. Det kan godt være, at lægen siger, at det ikke er noget, og det kan du tage stille og roligt, men hellere få det tjekket:)

Sender dig et stort knus med på vejen og rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor