Svar: Luft i maven, skal de være så generet?

11. juli 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres brev - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)

Maveuro kan skyldes rigtig mange forskellige ting. I de første måneder kan det f.eks. skyldes at mave-og tarmsystem er lidt umodent. Barnet mave og tarm har været fyldt med fostervand, og lige så snart barnet bliver født, så bombarderes barnet med en masse forskellige bakterier. Derudover skal tarmen også lige vænne sig til mælken og finde ud af at optage og nedbryde den. Og gradvist skal mave og tarm system også vænnes til at optage fastere føde i større mængder.

Undersøgelser han gennem mange år vist, at når børn bliver født vaginalt, så sker der en naturlig overførsel af bakterier fra mor til barn, og at dette vi have betydning for det nyfødte barns bakterieflora i mave- og tarm. Nyere dansk forskning viser dog, at det er mere komplekst end som så og at rigtig mange faktorer spiller ind. Undersøgelser viser f.eks. at moderens bakterieflora ændres i løbet af graviditeten, så de sidste 4 uger før fødslen begynder moderens bakterieflora at vende tilbage til den normale bakterieflora fra før graviditeten, så den er mere mangfoldig lige før barnet fødes. Det betyder et eller andet sted, at bakteriefloraen også kan hænge sammen med, hvornår barnet fødes, altså om det fødes før, til eller efter termin...

Luft i maven, livlig tarmmotorik, ildelugtende prutter osv. kan godt hænge sammen med bakteriefloraen i maven. Det kan også skyldes andre ting, men det kan godt være del af en forklaring. Og her vælger nogen at forsøge med flydende mælkesyrebakterier. Det ...

Annonce

... skal være mælkesyrebakterier, som passer til det lille barn, og de kan gives som dråber. Der findes forskellige slags, nogle er blandet med D-vitamin, så I kan give det hele sammen.

For jeres piger og den alder de har, kan det også være relevant at se på kosten. Visse fødevarer giver mere luft i maven end andre fødevarer, så hvis de har rigtig meget maveuro og problemer med luft, så kan det være en idé at se lidt på sammensætningen af deres kost, måske skal der ændres noget her. Det er f.eks. kål, løg, porrer og lignende, som har ry for at kunne give ekstra meget luft.

Når du giver flaske, så skal du også være opmærksom på, om de her sluger meget luft. Det kan være svært at ændre på en evt. dårlig vane med den alder de har, men det kan være et forsøg værd at prøve med en anden flaskesut. Også narresut kan give problemer, hvis de har den meget i munden, og den ikke kun bruges, når de skal sove.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Børn som græder meget, sluger ofte også mere luft. Børn som har problemer med forstoppelse, vil ofte også have tendens til luft i maven og ildelugtende prutter. Børn som har fået antibiotika, får ofte også maveproblemer.

Derudover så er der naturligvis også forskellige sygdomme, som kan give maveproblemer. Det kan f.eks. være mælkeallergi, laktoseintolerance, refluks, en infektion i maven osv. Og hvis I mistænker noget sådan, så er det naturligvis godt at drøfte det med lægen.

Jeg håber, at mine tanker kan være med til at pejle jer lidt mere ind på, hvad der kan være forklaring hos jer, og at I hermed er hjulpet videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor