Svar: Tynd mave eller diarré
17. september 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Tine
Tynd mave har barnet en enkelt gang eller to, men hvis barnet har mange tynde afføringer og hyppige tynde afføringer taler man om diarré.
Jeg synes det er helt relevant og meget fornuftigt med en afføringsprøve og ofte anbefaler man at man tager tre på hinanden følgende prøver, for at være sikker på at fange den bakterie, der kan være skyld i diarréen.
De fleste tilfælde med diarré bliver bedre i løbet af et par dage og forsvinder efter 5-6 dage. Efter min mening skal et barn der er under to år, ikke have diarré i mere end et par døgn, uden at man kontakter lægen. Et lille barn vil altid i forbindelse med diarré være i risiko for at blive dehydreret og kan også få elektrolytforstyrrelser. I et sådan tilfælde vil barnet også være alment påvirket og være sløv. Det er din søn jo ikke.
Derfor tror jeg, at din søn måske har den børnesygdom der hedder hånd-, fod- og mundsyge, som er en mild virusinfektion. Den er kendetegnet ved at angribe især småbørn og den ses ofte om foråret og efteråret. De fleste børn er upåvirket af sygdommen og kan sagtens lege, men de får en lille smule feber og tynd mave. Derudover får de nogle blærer i munden og også på fingrene og fødderne (derfor navnet hånd-fod-mund). Nogle børn får kun blærer i munden.
Du skriver at din søn ikke har ville spise, hvilket netop er kendetegnet ved denne sygdom, da blærerne får det til at svie i munden. Ofte kommer blærerne først efter et par dage. Det er er ufarlig sygdom og den forsvinder af sig selv. Den varer ca. en uge.
Hvis dit barn har hånd-, fod- og mundsyge skal du undgå juice og cola og lignende, da det svier ekstra i munden. Derimod er det godt at give mælk og jeg synes ikke at du skal fortynde erstatningen, da han har brug for næringsstofferne.
Har dit barn diarré så kan du med fordel give juice (evt. fortyndet med vand) kamillete eller lidt saft. Det er vigtigt at barnet får rigeligt med væske. Undgå grov og fiberrig kost, da dette kan irritere tarmen, men giv ham istedet lidt mild grød. Lad din søn spise hvad han har lyst til.
Hvis din søn har en alvorlig mave-tarm-infektion vil dette vise sig i afføringsprøven og man vil da gå ind og behandle medicinsk. Ellers er der ingen idé i at gøre dette. Antibiotika vil blot forværre diarréen og man skal ikke give børn stoppende midler.
Hvis din søn på nogen måde bliver ændrer almen tilstand, får smerter eller bliver sløv, så skal du ringe til lægen med det samme.
Rigtig god bedring, jeg håber det var en hjælp.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske