Tynd mave eller diarré

17. september 2003

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Tynd mave eller diarré

Hejsa.

Jeg har en søn på 5½ måned som har haft tynd mave/diarré siden i torsdags.

De første par dage var konsistensen ligesom vand, hvilket vil sige at bleen sugede det hele - men det var dog tydeligt at se/lugte at det var afføring. Nu er det blevet mere tykt, men det er stadig så det løber ned af benene på ham når han skider. (Hvilket han gør ca. 3 gange om dagen - nogle gange hurtigt efter hinanden og andre gange med mange timers mellemrum).

Vi var ved vaglægen med ham lørdag, hvor vi fik en recept på noget der hedder Flagyl (3x5 ml dagligt), men det fik ham bare til at kaste vildt og voldsomt op så det holdt vi hurtigt op med.

Derudover har vi fået at vide, at han skal drikke cola uden brus (det synes han nu ikke om), og at han absolut ikke må få mælk, men da det er det eneste han vil have - så får han det sgu, for noget væske skal han jo have. Vi laver dog erstatningen noget tyndere end normalt.

Han plejer også at være glad for skemad, men han har ikke haft lyst til det siden i torsdags, så det har vi ...

Annonce

... droppet indtil han bliver rask. Han virker glad nok, men han er blevet meget træt og pylret, og han spiser heller ikke halvdelen af hvad han plejer.

Det er muligt at han er blevet smittet med coli-bakterier i en gæstedagpleje, så der er sendt afføringsprøve ind, men har du andre ideer til hvad det kan være, og hvad vi kan gøre?

Han må ikke komme i dagpleje før hans afføring er normal, hvilket jo kan tage evigheder... Og hvornår er afføringen normal? Gør det noget hvis han kun skider en gang, men det stadig er tyndt? Og hvad er forskellen på diarré og tynd mave?

Vores læge mener ikke, at det er nødvendigt at kigge på ham, eftersom han er rimelig frisk, ikke har feber og vi var jo ved vagtlægen lørdag, som han siger.... Så vi fik efter en del overtalelse lov til at hente et glas til en afføringsprøve (hvilket vi fik besked på i dagplejen), men han var nu ikke meget for at hjælpe os.

Hvornår er det normalt at gøre noget ved diarré hos små børn?

Håber du kan hjælpe mig med min lange smøre....

Mange hilsner fra Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren