Brev:
Tynd mave eller diarré
17. september 2003
Alder:
5 mdr.
Tynd mave eller diarré
Hejsa.
Jeg har en søn på 5½ måned som har haft tynd mave/diarré siden i torsdags.
De første par dage var konsistensen ligesom vand, hvilket vil sige at bleen sugede det hele - men det var dog tydeligt at se/lugte at det var afføring. Nu er det blevet mere tykt, men det er stadig så det løber ned af benene på ham når han skider. (Hvilket han gør ca. 3 gange om dagen - nogle gange hurtigt efter hinanden og andre gange med mange timers mellemrum).
Vi var ved vaglægen med ham lørdag, hvor vi fik en recept på noget der hedder Flagyl (3x5 ml dagligt), men det fik ham bare til at kaste vildt og voldsomt op så det holdt vi hurtigt op med.
Derudover har vi fået at vide, at han skal drikke cola uden brus (det synes han nu ikke om), og at han absolut ikke må få mælk, men da det er det eneste han vil have - så får han det sgu, for noget væske skal han jo have. Vi laver dog erstatningen noget tyndere end normalt.
Han plejer også at være glad for skemad, men han har ikke haft lyst til det siden i torsdags, så det har vi droppet indtil han bliver rask. Han virker glad nok, men han er blevet meget træt og pylret, og han spiser heller ikke halvdelen af hvad han plejer.
Det er muligt at han er blevet smittet med coli-bakterier i en gæstedagpleje, så der er sendt afføringsprøve ind, men har du andre ideer til hvad det kan være, og hvad vi kan gøre?
Han må ikke komme i dagpleje før hans afføring er normal, hvilket jo kan tage evigheder... Og hvornår er afføringen normal? Gør det noget hvis han kun skider en gang, men det stadig er tyndt? Og hvad er forskellen på diarré og tynd mave?
Vores læge mener ikke, at det er nødvendigt at kigge på ham, eftersom han er rimelig frisk, ikke har feber og vi var jo ved vagtlægen lørdag, som han siger.... Så vi fik efter en del overtalelse lov til at hente et glas til en afføringsprøve (hvilket vi fik besked på i dagplejen), men han var nu ikke meget for at hjælpe os.
Hvornår er det normalt at gøre noget ved diarré hos små børn?
Håber du kan hjælpe mig med min lange smøre....
Mange hilsner fra Tine