Svar: Hvad gør jeg ved mavesmerter
19. september 2003
Alder:
2 år
Hej
Jeg går ud fra at din datter er to år gammel? Du skal være opmærksom på at børn i den alder ofte kan give udtryk for at have ondt i maven, selvom det gør ondt et andet sted. Og i det hele taget skal børn i den alder jo ikke have ondt.
Jeg synes derfor at du skal få undersøgt hvorfor din datter klager over smerter. Når man kender grunden er det også nemmere at hjælpe.
Børn kan have smerter af mange grunde. Det kan blandt andet skyldes blærebetændelse, blindtarmsbetændelse eller være nervøst betinget.
Generelle råd mod mavepine kan være kamillete, evt. inden sengetid og med en lille skefuld sukker (husk at børste tænder efterfølgende).
Varme omslag hjælper også. Du kan måske varme en stofble eller lignenede og vikle den om hendes mave.
Og endelig kan let massage af maven være en hjælp. Ved mave-massage kommer du lidt olie på fingrene og masserer i små cirkelbevægelser rundt omkring navlen i urets retning.
Held og lykke og god bedring
Smertestillende medicin bør ikke gives uden at dette er aftalt med lægen, som så forinden har afdækket barnets smerter.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske