Svar: Børneeksem - 7 mdr.
30. april 2005
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder sandelig til at være en pige med 'krudt i numsen' du har fået dig der, hvad skal hun dog nå:o)
Så for at tage det sidste spørgsmål først, så lyder det jo som om hun af egen fri vilje rejser sig og skubber ting. I og med at hun gør det af sig selv, så er det jo en del af hendes udvikling og det må hun gerne. I behøver dog ikke pæce hende, hvorfor jeg tænker at det er fint at lade hende selv styre det, men I behøver f.eks. ikke på nværende tidspunkt begynde at holde hende, for at hun skal gå, eller give hende en gåvogn at gå ved. Det synes jeg er for tidligt.
Med hensyn til børneeksem, så lyder det da som en god idé at få jeres datter enten priktestet, eller få taget en blodprøve, simpelthen for at finde ud af om hun mon er allergisk overfor noget. Har nogen af jer forældre allergi, eller problemer med eksem? Derudover vil det være en god idé at du hørte om ikke egen læge unne give jer en henvisning til en hudlæge, med forstand på børns hud. Hos en hudlæge vil I kunne få helt præcist forklaret hvilken type creme I skal bruge, hvor meget, hvor tit, hvornår osv.
Det er korrekt at komælk handler om allergi overfor mælk og hvis din datter havde dette vil der være mange andre symptomer end børneeksem.
Principielt skal diin datter ikke sættes på nogen form for diæt uden lægens anvisning. Det erjo begrænset hvor meget børn i den alder spiser og der er stor risiko for at barnet i givet fald kan blive fejlernæret, hvis man selv begynder at skære væk på bestemte madvarer.
Du skal være opmærksom på at børneeksem ofte klør, især, hvis barnet har det varmt. Derfor er luftigt bomuldstøj det rareste at have på. Det kan også være en god idé at klippe alle mærker af, så der ikke sidder noget i sømmen på f.eks. blusen og generer huden, derudover er det en rigtig god idé at bade i løbet af dagen og ikke om aftenen. Et bad om aftenen lige inden man skal i seng og putte under en varm dyne, kan få eksemen til at klø mere.
Olie i badevandet er godt. Olie i maden...tja barnet skal jo generelt have 1 tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad, så det burde væl være tilstrækkeligt?!
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske