Svar: Kan større børn få trøske?

3. april 2005

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Ja det kan de godt. Trøske er en form for svamp og det lyder sandsynligt at det er det din datter har fået. Det er ufarligt men meget ubehageligt og derfor bør hun naturligvis behandles. Du kan købe trøskesaft i håndkøb på apoteket og du kan også få et svampemiddel, men dette er på recept. Du kan jo forsøge med trøskesaft og hvis det ikke virker, synes jeg du skal få lægen til at lave en vurdering.

Hvis du stadig ammer bør både du og din datter behandles. Vær opmærksom på at sutter skal holdes rene ved hyppig kogning, eller lige skyldes under hanen, hvis den har været på gulvet. Det er ikke hensigtsmæssigt selv at sutte på sutten inden barnet får den i munden. Det kan ...

Annonce

... naturligvis være svært med den alder din datter har, at holde styr på sutten, men du må i en periode sørge for at rense sutten godt dagligt.

Vær også opmærksom på at nogle børn samtidig med at de får trøske i munden også får svamp i bleområdet. Dette bør også behandles og også her kan du købe et svampemiddel i håndkøb.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Et let middel mod trøske er danskvand. Du kan derfor prøve om du kan få din datter til at skylle mund eller drikke lidt dansk vand.

Hvis det bliver ved at være der, må du som sagt få lægen til at se på det, da hendes belægninger jo også kan skyldes en anden infektion. F.eks. et forstadie til hånd, fod og mundsyge eller en herpes virus.

Held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to