Svar: Kan større børn få trøske?
3. april 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Rikke
Ja det kan de godt. Trøske er en form for svamp og det lyder sandsynligt at det er det din datter har fået. Det er ufarligt men meget ubehageligt og derfor bør hun naturligvis behandles. Du kan købe trøskesaft i håndkøb på apoteket og du kan også få et svampemiddel, men dette er på recept. Du kan jo forsøge med trøskesaft og hvis det ikke virker, synes jeg du skal få lægen til at lave en vurdering.
Hvis du stadig ammer bør både du og din datter behandles. Vær opmærksom på at sutter skal holdes rene ved hyppig kogning, eller lige skyldes under hanen, hvis den har været på gulvet. Det er ikke hensigtsmæssigt selv at sutte på sutten inden barnet får den i munden. Det kan naturligvis være svært med den alder din datter har, at holde styr på sutten, men du må i en periode sørge for at rense sutten godt dagligt.
Vær også opmærksom på at nogle børn samtidig med at de får trøske i munden også får svamp i bleområdet. Dette bør også behandles og også her kan du købe et svampemiddel i håndkøb.
Et let middel mod trøske er danskvand. Du kan derfor prøve om du kan få din datter til at skylle mund eller drikke lidt dansk vand.
Hvis det bliver ved at være der, må du som sagt få lægen til at se på det, da hendes belægninger jo også kan skyldes en anden infektion. F.eks. et forstadie til hånd, fod og mundsyge eller en herpes virus.
Held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske