Svar: Eksem og solcreme
3. april 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Tak for dine pæne ord. Det glæder mig meget at jeg kan hjælpe alle jer som bor i udlandet:o)
For de fleste er solskin og badning i saltvand godt mod eksem. Men børn med eksem, tåler ikke så meget sol. DEt er derfor en rigtig god idé at bruge solcreme og ikke opholde sig for længe i solen. Samtidig gør solen og badning huden tør, så derfor anbefales det at man bruger fugtighedscreme bagefter.
Klorvand har desværre ikke samme gode virkning på huden som havets saltvand, hvis I bader i svimmingpool. Hvis I bader i klorvand er det en god idé at smøre sig ind i fugtighedscreme før man bader. Så irriterer klorvandet ikke din hud så meget.
For jer som er meget i solen vil det derfor være en rigtig god idé med solcreme og fugtighedscreme.
Jeg kender ikke til specielsolcreme til børn med eksem. Jeg vil anbefale dig at købe en creme beregnet til børn generelt og som har en høj faktor. Du skal vælge uden om de produkter som indeholder Butylparaben og isobutylparaben og jeg vil også anbefale dig at købe en creme med et forholdsvis højt vandindhold, så huden bedre kan ånde igennem.
Vær også opmærksom på at man kan købe tøj med 'solfaktor'. Prøv f.eks. at se solbutikken.dk som du finder i min linksamling.
Fortsat held og lykke og nyd endelig solen og varmen. Jeg håber vi snart får lidt sommer i Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske