Svar: Sygdom og ændrede rutiner
23. februar 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring rutiner :)
Som udgangspunkt er faste rutiner rigtig dejligt for små børn. De faste rutiner betyder genkendelighed og genkendelighed er tryghed - barnet ved, hvad der skal ske. Hvis I har faste rutiner omkring søvn, måltider osv. så ved barnet, at nu er det spisetid, nu er det sovetid osv. og det hjælper barnet på vej.
Men alle rutiner og alle gode vaner kan ændres under sygdom, og til en vis grad skal der naturligvis være plads til disse ændringer. Det betyder, at han måske vil ændre på sine puttetider og spisetider, fordi han måske sover på tidspunkter, som han normalt ikke sover på - sygdom, feber osv. kan gøre hans behov for søvn større. Men det kan måske stadig godt lade sig gøre at holde nogelunde rutiner omkring f.eks. måltider - så når han bliver sat til bords, så sidder han stadig i sin høje stol, får stadig hagesmækken på osv. som han plejer - og netop rutinerne vil måske hjælpe ham til at spise lidt, selvom han ikke er helt frisk.
Måden du skifter ham på, vasker ham, smører ham med lidt creme, giver ham nattøj på, børster hans tænder osv. vil også kunne være nogenlunde, som det plejer at være, så rutinerne stadig hjælper ham med at finde ud af, at det er sovetid, og hjælper ham med at koble fra og falde i søvn. Så på den måde vil rutinerne være de samme.
Men det kan godt være, at han har brug for ekstra nærhed og tryghed, når han skal sove. At han har brug for at sidde lidt mere på skødet, brug for at du holder ham i hånden og brug for at mærke dig - netop fordi han er syg, og det skal der naturligvis være plads til :)
Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem at bibeholde de gode rutiner I har, og som netop kan hjælpe ham igennem sygdomsperioden, og samtidig også være lidt fleksibel netop fordi han er syg og dermed ikke helt frisk og ikke har samme overskud, som normalt....
Og når han så begynder at blive mere frisk igen, så vil det være rigtig godt, at du igen begynder at se lidt på de faste sove- og spisetider, så du hjælper ham ind i den dagsrytme, som du ved at han normalt trives med og som passer til den hverdag, som han forventes at skulle have :)
Så - i sygdomsperioder skal han naturligvis have lov til at ændre lidt søvnvaner og spisevaner, og når han så er ved at blive rask, så må I forsøge at komme tilbage til den gamle rytme igen :)
Håber I klare jer igennem de næste måneder uden for meget sygdom :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske