Svar: Sygdom og ændrede rutiner

23. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring rutiner :)

Som udgangspunkt er faste rutiner rigtig dejligt for små børn. De faste rutiner betyder genkendelighed og genkendelighed er tryghed - barnet ved, hvad der skal ske. Hvis I har faste rutiner omkring søvn, måltider osv. så ved barnet, at nu er det spisetid, nu er det sovetid osv. og det hjælper barnet på vej.

Men alle rutiner og alle gode vaner kan ændres under sygdom, og til en vis grad skal der naturligvis være plads til disse ændringer. Det betyder, at han måske vil ændre på sine puttetider og spisetider, fordi han måske sover på tidspunkter, som han normalt ikke sover på - sygdom, feber osv. kan gøre hans behov for søvn større. Men det kan måske stadig godt lade sig gøre at holde nogelunde rutiner omkring f.eks. måltider - så når han bliver sat til bords, så sidder han stadig i sin høje stol, får stadig hagesmækken på osv. som han plejer - og netop rutinerne vil måske hjælpe ham til at spise lidt, selvom han ikke er helt frisk.

Måden du skifter ham på, vasker ham, smører ham med lidt creme, giver ham nattøj på, børster hans tænder osv. vil også kunne være nogenlunde, som det plejer at være, så rutinerne stadig hjælper ham med ...

Annonce

... at finde ud af, at det er sovetid, og hjælper ham med at koble fra og falde i søvn. Så på den måde vil rutinerne være de samme.

Men det kan godt være, at han har brug for ekstra nærhed og tryghed, når han skal sove. At han har brug for at sidde lidt mere på skødet, brug for at du holder ham i hånden og brug for at mærke dig - netop fordi han er syg, og det skal der naturligvis være plads til :)

Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem at bibeholde de gode rutiner I har, og som netop kan hjælpe ham igennem sygdomsperioden, og samtidig også være lidt fleksibel netop fordi han er syg og dermed ikke helt frisk og ikke har samme overskud, som normalt....

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og når han så begynder at blive mere frisk igen, så vil det være rigtig godt, at du igen begynder at se lidt på de faste sove- og spisetider, så du hjælper ham ind i den dagsrytme, som du ved at han normalt trives med og som passer til den hverdag, som han forventes at skulle have :)

Så - i sygdomsperioder skal han naturligvis have lov til at ændre lidt søvnvaner og spisevaner, og når han så er ved at blive rask, så må I forsøge at komme tilbage til den gamle rytme igen :)

Håber I klare jer igennem de næste måneder uden for meget sygdom :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!