Svar: Udslæt om munden
20. marts 2005
Alder:
15 mdr.
Kære R
Det er jo svært at vurdere hvad udslette drejer sig om, når jeg ikke kan se det, men ud fra din beskrivelse, så lyder det enten som om at det er sutten og den davl, der kommer når hun sover eller at det handler om fødevare og er det der også kaldes kontaktallergi.
Vedr. sutten, så synes jeg ofte at større børn godt kan savle lidt mere, dvs. at de begynder at sove mere med åben mund og ikke længere holder vacuum så fast omkring sutten, når de sover - derved løber mundvandet nemmere ud. Måske er det, hvad der sker hos jeres datter.
Vedr. kontakt allergi, så har det intet med allergi at gøre, så det er en forkert betegnelse. Det handler om at der i visse fødevarer kan være et stof som barnet reagerer imod og barnet reagerer netop som du beskriver, med udslæt omkring munden. Det kan f.eks. være tomater, som er slemme til at give kontakt allergi, men også mange andre fødevarer. Derfor kan du overveje om du er begyndt at give din datter noget andet at spise her for nylig.
Det er en ufarlig og helt naturlig ting og det bedste du kan gøre er at sørge for at vaske din datter med en fugtig klud om munden , når hun har spist. Hvis udslættet er meget slemt, så kan du evt. komme lidt vaseline omkring munden på hende i en periode, simpelthen for at skåne huden lidt, så der ligesom ligger en hinde. Det synes jeg dog ikke du skal blive ved med, da det jo er ubehageligt med alt det klister i hovedet:o)
Det lyder ikke som en allergisk reaktion og ej heller som en reaktion på MFR vaccinen. En vaccination kan godt give udslet men normalt ikke lokaliseret til omkring munden.
Hvis det fortsætter eller bliver værre, så synes jeg du skal få lægen til at se på det.
En sidste ting jeg lige vil nævne er at du naturligvis skal være opmærksom på om hun mon har blærer inde i munden. I givet fald kan der være tale om den børnesygdom der hedder 'hånd -, fod- og mundsygdom'. I givet fald ville der dog være blærer i munden og ofte også på hænder og fødder (deraf navnet) og det lyder jo umiddelbart ikke sådan.
Du kan i øvrigt læse mere om børn, børnesygdomme, udslæt hos børn osv. på hjemmesiden sygebørn.dk, som du finder i min linksamling.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske