Svar: Udslæt om munden

20. marts 2005

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære R

Det er jo svært at vurdere hvad udslette drejer sig om, når jeg ikke kan se det, men ud fra din beskrivelse, så lyder det enten som om at det er sutten og den davl, der kommer når hun sover eller at det handler om fødevare og er det der også kaldes kontaktallergi.

Vedr. sutten, så synes jeg ofte at større børn godt kan savle lidt mere, dvs. at de begynder at sove mere med åben mund og ikke længere holder vacuum så fast omkring sutten, når de sover - derved løber mundvandet nemmere ud. Måske er det, hvad der sker hos jeres datter.

Vedr. kontakt allergi, så har det intet med allergi at gøre, så det er en forkert betegnelse. Det handler om at der i visse fødevarer kan være et stof som barnet reagerer imod og barnet reagerer netop som du beskriver, med udslæt omkring munden. Det kan f.eks. være tomater, som er slemme til at give kontakt allergi, men også mange andre fødevarer. Derfor kan du overveje om du er begyndt at give din datter noget andet at spise her for nylig.

Det er en ufarlig og helt naturlig ting og det bedste du kan gøre er at sørge for at vaske din datter med ...

Annonce

... en fugtig klud om munden , når hun har spist. Hvis udslættet er meget slemt, så kan du evt. komme lidt vaseline omkring munden på hende i en periode, simpelthen for at skåne huden lidt, så der ligesom ligger en hinde. Det synes jeg dog ikke du skal blive ved med, da det jo er ubehageligt med alt det klister i hovedet:o)

Det lyder ikke som en allergisk reaktion og ej heller som en reaktion på MFR vaccinen. En vaccination kan godt give udslet men normalt ikke lokaliseret til omkring munden.

Hvis det fortsætter eller bliver værre, så synes jeg du skal få lægen til at se på det.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

En sidste ting jeg lige vil nævne er at du naturligvis skal være opmærksom på om hun mon har blærer inde i munden. I givet fald kan der være tale om den børnesygdom der hedder 'hånd -, fod- og mundsygdom'. I givet fald ville der dog være blærer i munden og ofte også på hænder og fødder (deraf navnet) og det lyder jo umiddelbart ikke sådan.

Du kan i øvrigt læse mere om børn, børnesygdomme, udslæt hos børn osv. på hjemmesiden sygebørn.dk, som du finder i min linksamling.

Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor