Svar: Masser af sygdom

28. februar 2005

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Thomas og Katja

Jeg har den indstilling at forældres bekymring altid skal tages alvorligt, og selv om det I beskriver ikke nødvendigvis tyder på at der er noget galt med jeres dreng, så synes jeg det vil være relevant at I får ham undersøgt.

Jeg kan desværre ikke henvise til en børnelæge, men jeg vil foreslå jer at i henvender jer til egen læge, som kan vurdere hvorvidt en henvisning til børnelæge (sygehus) vil være relevant. Egen læge kan også tage nogle blodprøver, som kan give jer besked på, hvorvidt der er noget man skal være ekstra opmærksom på og derudfra vurdere videre om han skal undersøges nærmere.

Man kan tage prøver for at se om han skulle have en infektion, derudover kan man tage prøver for at se hvordan hans blodprocent ligger og jeg tænker her i forhold til hans jernindtag og det at I fortæller at han er bleg. Det kan også være ...

Annonce

... relevant at få tjekket hans urin mhp om han kunne have en blærebetændelse. Med hensyn til allergi, så kan man også undersøge for dette, - I skriver at I har hund og kat, men umiddelbart lyder hans symptomer ikke allergiske, mere som om at han har være reelt forkølet (mellemørebetændelse og lungebetændelse); men det kan undersøges.

Med hensyn til hans svingende temperatur, så regnes 37-37.5 ikke for at være feber, hvorimod 38.5 som I også beskriver, er feber. Dette kan dog være sammenfaldende med at han har været syg. Den svingende temperatur kan således godt være normal, men det er naturligvis vigtigt at tage med i betragtningen, når I får ham tjekket hos lægen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg tror umiddelbart ikke at I skal være urolige, men synes som sagt at man skal lytte til forældres bekymring og det virker relevant at få jeres dreng tjekket ekstra.

Rigtig god bedring med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla