Svar: Masser af sygdom
28. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Thomas og Katja
Jeg har den indstilling at forældres bekymring altid skal tages alvorligt, og selv om det I beskriver ikke nødvendigvis tyder på at der er noget galt med jeres dreng, så synes jeg det vil være relevant at I får ham undersøgt.
Jeg kan desværre ikke henvise til en børnelæge, men jeg vil foreslå jer at i henvender jer til egen læge, som kan vurdere hvorvidt en henvisning til børnelæge (sygehus) vil være relevant. Egen læge kan også tage nogle blodprøver, som kan give jer besked på, hvorvidt der er noget man skal være ekstra opmærksom på og derudfra vurdere videre om han skal undersøges nærmere.
Man kan tage prøver for at se om han skulle have en infektion, derudover kan man tage prøver for at se hvordan hans blodprocent ligger og jeg tænker her i forhold til hans jernindtag og det at I fortæller at han er bleg. Det kan også være relevant at få tjekket hans urin mhp om han kunne have en blærebetændelse. Med hensyn til allergi, så kan man også undersøge for dette, - I skriver at I har hund og kat, men umiddelbart lyder hans symptomer ikke allergiske, mere som om at han har være reelt forkølet (mellemørebetændelse og lungebetændelse); men det kan undersøges.
Med hensyn til hans svingende temperatur, så regnes 37-37.5 ikke for at være feber, hvorimod 38.5 som I også beskriver, er feber. Dette kan dog være sammenfaldende med at han har været syg. Den svingende temperatur kan således godt være normal, men det er naturligvis vigtigt at tage med i betragtningen, når I får ham tjekket hos lægen.
Jeg tror umiddelbart ikke at I skal være urolige, men synes som sagt at man skal lytte til forældres bekymring og det virker relevant at få jeres dreng tjekket ekstra.
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske