Svar: Amning ved sygdom
25. januar 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Kirsten
Det er synd at din lille dreng er blevet syg, jeg håber at han snart bliver rask igen.
Man kan sige at med den alder han har nu, hvor mange børn selv begynder at trappe amningen ned eller sige fra, da gør han lige det modsatte, netop fordi han er syg. Det er jo helt naturligt, det er trygt at ligge ved brystet, at mærke nærheden og varmen, det mest kendte og samtidig er den lune mælk rar at få igennem halsen og løsner i næsen mv.
Som du selv er inde på, så er det jo vigtigt at din dreng får væske og det kan være svært at få ham til at tage føde til sig, som du beskriver ham. Du kan dog godt forsøge og du kan jo med den alder han har give ham stort set alt, så kræsekost og opfindsomhed er næste projekt - bare for at bibeholde de gode spisevaner I var kommet ind i.
Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at han netop nu, hvor han har det dårligt får lov ti lat føle sig tryg og du derfor bibeholder amningen.
Jeg mener altså at det vil være fint at du fortsætter amningen, men at du samtidig skal forsøge at give ham lidt kræsemad. Derudover så er du jo allerede klar over at det vil komme til at kræve ekstra styrke hos dig, at få skruet ned for amningen igen. Og i og med at hans sygdom netop falder sammen med et tispunkt hvor han måske normalt ville trappe ned for amningen, så kan du ikke forvente at han selv vil sige amningen fra. Det bliver derfor højst sandsynligt dig, der skal tage beslutningen om at nu er det slut og du kan ikke forvente at han selv vil sige fra.
Med hensyn til amning sammen med mad, så behøver han ikke dette længere med den alder han har. Det kan være godt at blive ammet om morgenen, da det er en dejlig rolig måde at vågne på og da det giver lidt tid og ro, før indtagelse af morgenmaden og det kan være godt at amme til natten, da det er en dejlig måde at sige 'tak for idag' på. Nogle gange vil han måske også have behov for amning i løbet af dagen, fordi han er ked af det eller lignende, men han burde med den alder han har nu kunne klare sig med amning morgen og aften og i øvrigt tage resten af sit behov for mælk på en kop i løbet af dagen.
Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske