Svar: Amning ved sygdom

25. januar 2005

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kirsten

Det er synd at din lille dreng er blevet syg, jeg håber at han snart bliver rask igen.

Man kan sige at med den alder han har nu, hvor mange børn selv begynder at trappe amningen ned eller sige fra, da gør han lige det modsatte, netop fordi han er syg. Det er jo helt naturligt, det er trygt at ligge ved brystet, at mærke nærheden og varmen, det mest kendte og samtidig er den lune mælk rar at få igennem halsen og løsner i næsen mv.

Som du selv er inde på, så er det jo vigtigt at din dreng får væske og det kan være svært at få ham til at tage føde til sig, som du beskriver ham. Du kan dog godt forsøge og du kan jo med den alder han har give ham stort set alt, så kræsekost og opfindsomhed er næste projekt - bare for at bibeholde de gode spisevaner I var kommet ind i.

Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at han netop nu, hvor han har det dårligt får lov ti lat føle sig tryg og du derfor bibeholder amningen.

Jeg mener altså at det vil være fint at du fortsætter amningen, men at du samtidig skal forsøge at give ham lidt kræsemad. Derudover så er du jo ...

Annonce

... allerede klar over at det vil komme til at kræve ekstra styrke hos dig, at få skruet ned for amningen igen. Og i og med at hans sygdom netop falder sammen med et tispunkt hvor han måske normalt ville trappe ned for amningen, så kan du ikke forvente at han selv vil sige amningen fra. Det bliver derfor højst sandsynligt dig, der skal tage beslutningen om at nu er det slut og du kan ikke forvente at han selv vil sige fra.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til amning sammen med mad, så behøver han ikke dette længere med den alder han har. Det kan være godt at blive ammet om morgenen, da det er en dejlig rolig måde at vågne på og da det giver lidt tid og ro, før indtagelse af morgenmaden og det kan være godt at amme til natten, da det er en dejlig måde at sige 'tak for idag' på. Nogle gange vil han måske også have behov for amning i løbet af dagen, fordi han er ked af det eller lignende, men han burde med den alder han har nu kunne klare sig med amning morgen og aften og i øvrigt tage resten af sit behov for mælk på en kop i løbet af dagen.

Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god bedring med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor