Svar: Tænder og smertestillende
19. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når børn får tænder, så oplever mange forældre, at barnet samtidig kan få lidt feber og også nogle gange tynd mave. Det er dog ikke en sygdom at få tænder, og derfor er det vigtigt, at I observerer jeres datter godt.
Hvis hun har smerter, dårlig mave og feber over et helt døgn, så synes jeg, I skal få hende tjekket af lægen. Det samme, hvis hun har mere end 38.5 i temperatur, så skyldes hendes temperaturforhøjelse sandsynligvis ikke tandfrembrud, men en infektion (virus eller bakterier).
Hvis hun har så ondt, at det er nødvendigt, at give hende smertestillede, så vil det normalt også være en god idé at drøfte det med lægen. Det anbefales, at man ikke giver Panodil til børn under 2 år, uden at drøfte dette med lægen. Jeg kan dog godt forstå, at I har gjort det, og det er helt okay - hun har tydeligvis haft ondt, og det har hjulpet hende med det smertestillende. Men hvis hun stadig virker til at have ondt, og I skønner det nødvendigt at give hende mere smertestillende, så bør I drøfte det med lægen.
Med hensyn til mængden af Mikstur Panodil Junior, så er det rigtigt, at grænsen går ved 10 kg. Hun må dog få 50 mg/kg/døgnet fordelt på 3-4 doser. Hvis jeg forenkler regnestykket, så betyder det, at da hun vejer 7.5 kg, så må hun få ca 100 mg - svarende til ca. 4 ml max 4 gange i døgnet. I har givet hende 2.5 ml og det har hun responderet rigtig godt på, og hun har ikke fået for meget.
Det er netop vigtigt ,at hun ikke får for meget smertestillende, fordi det kan give langsvarige skader på blandt andet leveren og nyrerne.
Alternativet til smertestillende ved tandfrembrud kan være at give hende lidt koldt at gumle på. F.eks. et stykke kold agurk fra køleskabet. Det er et gammelt husmoderråd at tilbyde børn netop agurk, fordi der skulle være noget "lokalbedøvende" netop i agurk.
Du kan også prøve med ristede rugbrødsbjælker eller en anden form for skorper, som hun kan gnave i. Nogle børn synes, det er rart med en skorpe at gumle på, når tandkødet er hævet og gør lidt ondt.
Og så kan man også købe gummedråber på apoteket og i helsekostforretninger. Du kan måske få noget lignende, hvor I bor.
Håber du kan bruge dette videre og rigtig god bedring :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske