Svar: Tænder og smertestillende

19. februar 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Karina

Tak for dit brev og velkommen til :)

Når børn får tænder, så oplever mange forældre, at barnet samtidig kan få lidt feber og også nogle gange tynd mave. Det er dog ikke en sygdom at få tænder, og derfor er det vigtigt, at I observerer jeres datter godt.

Hvis hun har smerter, dårlig mave og feber over et helt døgn, så synes jeg, I skal få hende tjekket af lægen. Det samme, hvis hun har mere end 38.5 i temperatur, så skyldes hendes temperaturforhøjelse sandsynligvis ikke tandfrembrud, men en infektion (virus eller bakterier).

Hvis hun har så ondt, at det er nødvendigt, at give hende smertestillede, så vil det normalt også være en god idé at drøfte det med lægen. Det anbefales, at man ikke giver Panodil til børn under 2 år, uden at drøfte dette med lægen. Jeg kan dog godt forstå, at I har gjort det, og det er helt okay - hun har tydeligvis haft ondt, og det har hjulpet hende med det smertestillende. Men hvis hun stadig virker til at have ondt, og I skønner det nødvendigt at give hende mere smertestillende, så bør I drøfte det med lægen.

Med hensyn til mængden af Mikstur Panodil Junior, så er det rigtigt, at ...

Annonce

... grænsen går ved 10 kg. Hun må dog få 50 mg/kg/døgnet fordelt på 3-4 doser. Hvis jeg forenkler regnestykket, så betyder det, at da hun vejer 7.5 kg, så må hun få ca 100 mg - svarende til ca. 4 ml max 4 gange i døgnet. I har givet hende 2.5 ml og det har hun responderet rigtig godt på, og hun har ikke fået for meget.

Det er netop vigtigt ,at hun ikke får for meget smertestillende, fordi det kan give langsvarige skader på blandt andet leveren og nyrerne.

Alternativet til smertestillende ved tandfrembrud kan være at give hende lidt koldt at gumle på. F.eks. et stykke kold agurk fra køleskabet. Det er et gammelt husmoderråd at tilbyde børn netop agurk, fordi der skulle være noget "lokalbedøvende" netop i agurk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du kan også prøve med ristede rugbrødsbjælker eller en anden form for skorper, som hun kan gnave i. Nogle børn synes, det er rart med en skorpe at gumle på, når tandkødet er hævet og gør lidt ondt.

Og så kan man også købe gummedråber på apoteket og i helsekostforretninger. Du kan måske få noget lignende, hvor I bor.

Håber du kan bruge dette videre og rigtig god bedring :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine