Svar: Kakaomælk til syg dreng på 9 mdr
29. december 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Ermelin
Umiddelbart synes jeg ikke at kakaomælk skal gives til et barn på 9 mdr. Det har et højt sukkerindhold og skummetmælk er som du skriver ikke godt mht. proteinerne. Derudover, så er det uhensigtsmæsigt at give på flaske.
Jeg kan godt forstå problematikken og vigtigheden i at jeres dreng får noget væske. Men hvad med yoghurt eller drikkeyoghurt lavet på sødmælk. På den måde får han også lidt næring og lidt som maven kan arbejde med.
Hvis almindelig appelsinjuice er for surt kan I også prøve med æblejuice. Her ved jeg at Hipp også laver en speciel mild juice som kan købes på flaske til børn. Det plejer at stå placeret på hylderne sammen med børnemaden.
Når man har ondt i halsen er det også rart med is. Her kan I vælge en flødeis eller en sodavandsis, som kan dulme lidt på halssmerterne.
Hvis feberen fortsætter så synes jeg I skal kontakte lægen igen mhp. at få jeres dreng podet i halsen. Det kan jo være at han har halsbetændelse og derfor skal behandles med penicillin. Man kan da ikke bare stille diagnosen influenza gennem en telefon?!
Hvis jeres dreng har meget ondt så er det også vigtigt at få ham tjekket generelt og det er en høj feber han har. Derfor vil det også være hensigtsmæssigt med noget smertestillende, som slår feberen ned og netop er med til at give lysten til mad tilbage, men han bør ikke få smertestillende før man ved, hvor og hvorfor han har ondt. Smertestillende kan jo sløre symptomerne.
Fortsat rigtig god bedring med ham og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske