Svar: Kakaomælk til syg dreng på 9 mdr

29. december 2004

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ermelin

Umiddelbart synes jeg ikke at kakaomælk skal gives til et barn på 9 mdr. Det har et højt sukkerindhold og skummetmælk er som du skriver ikke godt mht. proteinerne. Derudover, så er det uhensigtsmæsigt at give på flaske.

Jeg kan godt forstå problematikken og vigtigheden i at jeres dreng får noget væske. Men hvad med yoghurt eller drikkeyoghurt lavet på sødmælk. På den måde får han også lidt næring og lidt som maven kan arbejde med.

Hvis almindelig appelsinjuice er for surt kan I også prøve med æblejuice. Her ved jeg at Hipp også laver en speciel mild juice som kan købes på flaske til børn. Det plejer at stå placeret på hylderne sammen med børnemaden.

Når man har ondt i halsen er det også rart med is. Her kan I vælge en ...

Annonce

... flødeis eller en sodavandsis, som kan dulme lidt på halssmerterne.

Hvis feberen fortsætter så synes jeg I skal kontakte lægen igen mhp. at få jeres dreng podet i halsen. Det kan jo være at han har halsbetændelse og derfor skal behandles med penicillin. Man kan da ikke bare stille diagnosen influenza gennem en telefon?!

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis jeres dreng har meget ondt så er det også vigtigt at få ham tjekket generelt og det er en høj feber han har. Derfor vil det også være hensigtsmæssigt med noget smertestillende, som slår feberen ned og netop er med til at give lysten til mad tilbage, men han bør ikke få smertestillende før man ved, hvor og hvorfor han har ondt. Smertestillende kan jo sløre symptomerne.

Fortsat rigtig god bedring med ham og godt nytår.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder