Svar: Tynd mave - hvad kan det være?
12. december 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Jeg tror umiddelbart ikke at din datter har fået allergi, - din beskrivelse lyder som om der snarere er tale om en mave-tarm infektion.
Det er vigtigt at du fortsat giver hende rigeligt at drikke. Derudover er det en god idé at tilbyde hende A38, gerne med lidt drys, banan og revet æble, evt. på en portion havregrød. Derudover er det en god idé at give hende brød.
Børn der har diarré vil have glæde af at få lidt æblejuice at drikke, da man ved diarré mister natrium og kalium og netop æblejuice er rigt på dette.
Med hensyn til den røde numse, så kan det være en god idé at beskytte med en salve (som vaseline) der ligger en hinde som derved besytter mod den syre der er i afføringen.
Er numsen meget rød og er hun direkte hudløs og har ondt, så kan du på apoteket købe en tjæresalve som hedder inotyol og bruge denne et par gange i løbet af dagen. Tjæresalve er utroligt effektivt, men br kun bruges, når det er rigtig slemt, som en slags kur, da man mener at tjære kan virke kræftfremkaldende. Det virker dog formidabelt og meget hurtigt.
Deruover kan du godt fortsætte med kogtvandsklude. Vær dog opmærksom på at disse ikke har nogen effekt, hvis du også bruger creme, - altså enten gør man det ene eller det andet.
Sålænge hun ikke har feber eller i øvrigt virker upåvirket deraf, synes jeg du skal se det an, men får hun pludselig feber, eller virker anderledes og har det skidt, så skal du kontakte lægen.
Fortsat god bedring med hende og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske