Svar: Tynd mave - hvad kan det være?

12. december 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Jeg tror umiddelbart ikke at din datter har fået allergi, - din beskrivelse lyder som om der snarere er tale om en mave-tarm infektion.

Det er vigtigt at du fortsat giver hende rigeligt at drikke. Derudover er det en god idé at tilbyde hende A38, gerne med lidt drys, banan og revet æble, evt. på en portion havregrød. Derudover er det en god idé at give hende brød.

Børn der har diarré vil have glæde af at få lidt æblejuice at drikke, da man ved diarré mister natrium og kalium og netop æblejuice er rigt på dette.

Med hensyn til den røde numse, så kan det være en god idé at beskytte med en salve (som vaseline) der ligger en hinde som derved besytter mod den syre der er i afføringen.

Er numsen meget rød og er hun ...

Annonce

... direkte hudløs og har ondt, så kan du på apoteket købe en tjæresalve som hedder inotyol og bruge denne et par gange i løbet af dagen. Tjæresalve er utroligt effektivt, men br kun bruges, når det er rigtig slemt, som en slags kur, da man mener at tjære kan virke kræftfremkaldende. Det virker dog formidabelt og meget hurtigt.

Deruover kan du godt fortsætte med kogtvandsklude. Vær dog opmærksom på at disse ikke har nogen effekt, hvis du også bruger creme, - altså enten gør man det ene eller det andet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sålænge hun ikke har feber eller i øvrigt virker upåvirket deraf, synes jeg du skal se det an, men får hun pludselig feber, eller virker anderledes og har det skidt, så skal du kontakte lægen.

Fortsat god bedring med hende og rigtig god jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.