Tynd mave - hvad kan det være?

12. december 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Tynd mave - hvad kan det være?

Hej

Så har jeg lige et spørgsmål igen, i det jeg er begyndt at blive noget bekymret.

Min datter, som bliver 1 år om en uge, har i 4 dage nu haft tynd mave. Hun har altid været "storleverandør", dvs. 2-4 afleveringer dagligt, men de sidste 4 dage er det blevet helt slemt. I fredags lavede hun 9 gange i alt - og det er nogle rigtig ildelugtende nogen. De lugter af rådden æg, synes jeg. Det varierer lidt hvor tynde de er - nogle gange går de gennem ble, strømpebukser og bukser, andre gange er de en smule mere faste.

Hun har været syg for lidt over en uge siden med hoste, snotnæse og 39-40 i feber. Desuden har hun en gang øjenbetændelse som er i behandling (hun er lige begyndt i dagpleje, så hun rager det hele til sig).

Hun virker overhovedet ikke som om hun har ondt i maven - slet ikke. Og hun spiser også nogenlunde normalt. Vi har ikke som sådan givet hende skånekost, men mere eller mindre den kost hun ...

Annonce

... er vandt til.

Vi sørger for at tilbyde hende væske så ofte som muligt, da jeg har læst at man hurtigt kan blive dehydreret ved diarré. Hun drikker også OK.

Hvad kan der være? Jeg er meget bange for at det er en form for allergi - men hun har jo ikke fået noget hun ikke er vandt til at få. Kan små børn pludselig udvikle allergi overfor noget de har spist gennem lang tid?

Synes du jeg skal gå til lægen med hende eller lige se tinden an? Den konstante "skiden" (ja, undskyld mit sprog) har også givet hende en rigtig rød numse, som svier lidt. Vi behandler den med kogtvandsklude, hyppig luftning og en god creme.

Kan du anbefale noget vi kan forsøge at give hende, som kan "hærde" afføringen (altså det modsatte af sveske-effekten;-) )???

Ja, det er mange spørgsmål, jeg ved det, men som sagt er bekymringen ved at være ret stor!

På forhånd mange 1000 tak!

Venlig hilsen og glædelig jul til alle!

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder