Brev:
Tynd mave - hvad kan det være?
12. december 2004
Alder:
12 mdr.
Tynd mave - hvad kan det være?
Hej
Så har jeg lige et spørgsmål igen, i det jeg er begyndt at blive noget bekymret.
Min datter, som bliver 1 år om en uge, har i 4 dage nu haft tynd mave. Hun har altid været "storleverandør", dvs. 2-4 afleveringer dagligt, men de sidste 4 dage er det blevet helt slemt. I fredags lavede hun 9 gange i alt - og det er nogle rigtig ildelugtende nogen. De lugter af rådden æg, synes jeg. Det varierer lidt hvor tynde de er - nogle gange går de gennem ble, strømpebukser og bukser, andre gange er de en smule mere faste.
Hun har været syg for lidt over en uge siden med hoste, snotnæse og 39-40 i feber. Desuden har hun en gang øjenbetændelse som er i behandling (hun er lige begyndt i dagpleje, så hun rager det hele til sig).
Hun virker overhovedet ikke som om hun har ondt i maven - slet ikke. Og hun spiser også nogenlunde normalt. Vi har ikke som sådan givet hende skånekost, men mere eller mindre den kost hun er vandt til.
Vi sørger for at tilbyde hende væske så ofte som muligt, da jeg har læst at man hurtigt kan blive dehydreret ved diarré. Hun drikker også OK.
Hvad kan der være? Jeg er meget bange for at det er en form for allergi - men hun har jo ikke fået noget hun ikke er vandt til at få. Kan små børn pludselig udvikle allergi overfor noget de har spist gennem lang tid?
Synes du jeg skal gå til lægen med hende eller lige se tinden an? Den konstante "skiden" (ja, undskyld mit sprog) har også givet hende en rigtig rød numse, som svier lidt. Vi behandler den med kogtvandsklude, hyppig luftning og en god creme.
Kan du anbefale noget vi kan forsøge at give hende, som kan "hærde" afføringen (altså det modsatte af sveske-effekten;-) )???
Ja, det er mange spørgsmål, jeg ved det, men som sagt er bekymringen ved at være ret stor!
På forhånd mange 1000 tak!
Venlig hilsen og glædelig jul til alle!
Rikke