Svar: Spiser ikke rigtigt

11. november 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære fortvivlede og trætte mor

Det lyder som om at din datter ikke er helt frisk i øjeblikket - hun har haft feber og du kan høre at hun er forkølet eller sat til i næse og luftveje. Og det er helt naturligt at hun derfor lige nu har mindre appetit og også sover anderledes. Når børn er syge, så får de ligesom os voksne naturligt madlede og bliver ekstra trætte og hele deres rytme ændrer sig.

At hun pludselig vågner med skrig kan godt tyde på at hun har ondt og det kunne være smerter fra ørerne. Jeg synes derfor du skal få jeres læge til lige at undersøge hende og tjekke hende igennem. Selvom hun er set at lægen før, så kan hun sagtens være blevet syg igen, noget nyt kan være kommet til. Det kan også være at lægen ikke kunne se noget første gang, men vil kunne se eller høre noget på hende nu.

Tal også med lægen om, hvor lille et mælkeindtag hun må have, så du har en minimumsgrænse at gå ud fra. Så længe hun tisser 5-6 gange i døgnet og også har afføring en gang i døgnet, så lyder det okay de du fortæller, men du skal naturligvis holde øje med hende og hun må ikke miste appetitten helt :)

Du kan prøve at købe en anden type erstatning - de smager alle sammen lidt forskelligt og det kan nogle gange give lidt mere interesse for at drikke mælk igen, at hun får en ny smag, så det kan være et forsøg værd.

Jeg vil anbefale dig mig at læse min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan du læse om hvordan du skal pleje din datter, observere hende, du kan læse om de forskellige sygdomme, hvornår du skal ringe til lægen osv. ...

Annonce

...

Med hensyn til tigerspring, så er det sådan at børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers springet:)

Denne fase er kendetegnet ved at din datter bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm.

Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.

Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).

Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.

Du kan læse meget mere om dette i min bog "Helens bog om dit barns udvikling".

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen, forsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2