Svar: Spiser ikke rigtigt
11. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære fortvivlede og trætte mor
Det lyder som om at din datter ikke er helt frisk i øjeblikket - hun har haft feber og du kan høre at hun er forkølet eller sat til i næse og luftveje. Og det er helt naturligt at hun derfor lige nu har mindre appetit og også sover anderledes. Når børn er syge, så får de ligesom os voksne naturligt madlede og bliver ekstra trætte og hele deres rytme ændrer sig.
At hun pludselig vågner med skrig kan godt tyde på at hun har ondt og det kunne være smerter fra ørerne. Jeg synes derfor du skal få jeres læge til lige at undersøge hende og tjekke hende igennem. Selvom hun er set at lægen før, så kan hun sagtens være blevet syg igen, noget nyt kan være kommet til. Det kan også være at lægen ikke kunne se noget første gang, men vil kunne se eller høre noget på hende nu.
Tal også med lægen om, hvor lille et mælkeindtag hun må have, så du har en minimumsgrænse at gå ud fra. Så længe hun tisser 5-6 gange i døgnet og også har afføring en gang i døgnet, så lyder det okay de du fortæller, men du skal naturligvis holde øje med hende og hun må ikke miste appetitten helt :)
Du kan prøve at købe en anden type erstatning - de smager alle sammen lidt forskelligt og det kan nogle gange give lidt mere interesse for at drikke mælk igen, at hun får en ny smag, så det kan være et forsøg værd.
Jeg vil anbefale dig mig at læse min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan du læse om hvordan du skal pleje din datter, observere hende, du kan læse om de forskellige sygdomme, hvornår du skal ringe til lægen osv. ...
...
Med hensyn til tigerspring, så er det sådan at børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers springet:)
Denne fase er kendetegnet ved at din datter bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Du kan læse meget mere om dette i min bog "Helens bog om dit barns udvikling".
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen, forsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske