Svar: Vågen flere timer om natten

3. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære efterhånden opgivende mor

Tak for dit brev og din åbne og ærlige beskrivelse af alt det I har været igennem de sidste måneder - der er for mig at se ingen tvivl om at jeres lille datter har det rigtig svært lige nu og reagerer på alt det, som er sket i jeres/hendes liv:

Hun er for det første blevet storesøster og selvom lillesøster er ældre nu, så har lillesøster en rigtig svær og irriterende alder, fordi hun begynder at gøre meget mere opmærksom på sig selv, kravler rundt, tager storesøsters ting osv. Det er stadig svært at være storesøster:)

Hun har skulle smide bleen - bruger den stadig om natten, hvilket er helt naturligt for hendes alder, det handler om fysiologisk modning og det kommer med tiden, men hun har klaret at undvære den om dagen. Det er super flot og det har naturligt og stiller stadig naturligt nogle krav til hende, som nogle gange kan være lidt svære.

Hun er startet i børnehave - det er meget krævende. Der er nye regler, nye voksne, nye krav - der er rigtig mange ting man skal kunne, modstand på en helt ny måde og der er mange udfordringer i hverdagen. Og du fortæller at I tydeligt kan mærke at hun kører træt - det kræver mange ressourcer af hende at være i børnehaven og hun er rigtig træt, når hun kommer hjem.

Far bliver indlagt - det har været en meget skræmmende oplevelse for både ham, dig og jeres datter. Hun har ikke forstået det - hun har set at far har ligget i sengen, set syg ud, læger og sygeplejersker i kitler osv. Og det har naturligt skræmt hende, børn er naturligt bange for det, de ikke forstår. Og det har pirket til hendes angst for at miste jer, som hun naturligt har - hun er rigtigt mange for at far skal forsvinde - hvorfor hun måske afviser ham - og hu er rigtigt bange for at du skal forsvinde, hvorfor hun klynger sig til dig "som en lille tatovering", som du skriver.

Og hun har i denne situation naturligt også mærket jeres uro, jeres angst, jeres ulykkelighed - hun har godt kunne mærke at familien var ude af balance, at der sket nogle ting som var rigtigt svære for jer - og igen uden at forstå det - og det er naturligt rigtig rigtig hårdt for hende.

Også små børn får stress - og jeg synes faktisk at det lyder som om at jeres datter godt kunne være stresset af hele situationen - og dermed også forklaringen på, hvorfor hun ikke kan sove, vågner om natten, ligger og kikker, snakker og har rigtig svært ved at sove igen - ligesom hun faktisk også har andre symptomer.

Symptomer på stress kan f.eks. være at barnet klager over at have ondt i maven. Det kan være at hun ændrer spisemønster - hun har madlede og har svært ved at overskue et måltid. Hun har svært ved at sove - kan ikke falde i søvn, og når hun sover så vågner hun. Hun kan vægre sig mod at blive afleveret i børnehave og hun bliver ofte beskrevet som "lidt stille" - hun trækker sig - vil nogle gange helst lege alene. Hun kan også virke udadreagerende, slår, skubber osv. til de andre børn.

Koncentrationsbesvær, rastløs, græder let - lav grænse så græder hun. Hun virker ikke længere glad som før, men virker trist, modløs - den naturlige latter, som du måske før har hørt dagligt, går der længere og længere tid imellem...

Og hvad kan I så gøre?

For det første er det rigtig vigtigt at I ikke stiller nogen krav lige nu, og hvis hun lige nu har brug for at sove sammen med jer, for at få sovet bare lidt, så må det være sådan. Da hun slet ikke kan acceptere en madras på gulvet, så kan det være at I skal sætte en boksmadras på ...

Annonce

... ben eller lignende sammen med jeres seng, så jeres seng bliver forlænget i bredden - det kan give bedre plads til hele familien og samsovning lyder lige nu som en nødvendighed. Det kan også være at hendes seng kan flyttes ind i soveværelset?

I skal forsøge at være rolige i hverdagen. I skal vise overskud, ro og harmoni - hvilket naturligt er svært med en syg mand. Men jeres datter spejler sig i jer og bruger det hun ser, så hvis hun mærker jeres uro, så vil hun naturligt også selv blive mere urolig - hvorimod, hvis hun mærker jeres ro, jeres støtte, ja så bliver hun naturligt også selv mere rolig og får stille og roligt mere overskud.

I skal overveje meget, hvordan I planlægger jeres hverdag, og hvad I prioriterer, så der også er mulighed for ro og pauser, hvor man "gør ingenting". Og så er søvnen rigtig vigtig. Det er okay at jeres datter ikke vil sove middagslur, og jo mere I kræver det, jo mere vil hun naturligt protestere, men det vil være rigtig godt, hvis I kunne indføre en hvileperiode midt på dagen. Hun behøver ikke sove, men skal hvile sig. Det kan være en rigtig god idé at putte hende med dyne, et tæppe eller lignende på en madras, på sofaen eller et andet sted, og så kan hun ligge og lytte til en historie evt fra bånd og slappe af. I kan sætte et æggeur til at ringe, så når uret ringer, så behøver hun ikke ligge der mere.

Brug fantasirejser. Det kan hjælpe hende til at slappe af at du tager det med på en fantasirejse, hvor du f.eks. afspiller noget stille, afslappende musik og samtidig fortæller barnet en historie, massere barnets krop - en del af kroppen af gangen, så barnet ligger stille, slapper af, kobler fra. Man kan godt købe CD´er og lignende, der er beregnet til dette til børn :)

Stabilitet i hverdagen er vigtigt - det betyder fast stå op tid og fast puttetidspunkt hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Det vil hjælpe hende til at fornemme behov for søvn på en anden måde, det vil påvirke hendes indre ur. Jo mere struktureret hverdagen er, jo bedre vil hun ofte have det og søvn er vigtigt for at forebygge stress.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I skal hjælpe hende med at spise så varieret, det nu kan lade sig gøre, og hun skal tilbydes mange små måltider dagen igennem. Jo bedre kost hun får, jo mere stabilt bliver hendes blodsukker og jo mere vil hun naturligt kunne modstå hverdagens krav og belastninger.

Og så skal I give hende masser af fysisk kontakt og nærhed. Give hende masser af knus, kram og kys. Lad hende putte, sidde på skødet osv. alt det hun vil og kan. I skal se hende og lytte til hende og hele tiden lade hende mærke at I er der for hende. Jo mere hun kan mærke jer, jo mere tryg vil hun være og jo mere forebygger det naturligt stress.

I skal hjælpe hende med at lege. At lege er en naturlig drivkraft i børn og hun vil naturligt elske att lege - det kan være med dukker, togbaner, perler og andre ting, som I kan gøre sammen med hende og som hun også kan gøre ved siden af jer, imens I laver andre ting. At lege er med til at bearbejde og det giver naturligt børn energi:)

Og så kan det naturligvis være en rigtig god idé at tale med jeres læge omkring jeres situation og de ting I har været igennem og stadig går igennem - du fortæller ikke, hvad din mand blev indlagt for, men det lyder alvorligt og det vil være helt relevant at I taler med lægen om, hvordan det påvirker hele jeres familie og også jeres ældste datter :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og stort knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger