Når far også vil kunne putte

4. november 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Når far også vil kunne putte

Hej Helen.

Tak for dit sidste brev.

Nu har vi en anden problematik i vores lille familie, som vi håber du kan komme med gode ideer til. Vores datter er i perioder rigtig meget morsyg, og det kan være meget opslidende for både min mand og jeg.
De seneste par dage har det været ret meget. Den 6 tand er på vej, og vi kan altid mærke når de tænder er på vej. Hun reagere ret meget på dem om aften og natten. Hun bliver pylret, er svær at få til at falde til ro og er vågen i op til 1-2 timer om natten. Det er rigtig opslidende fordi det gerne står på i en uges tid.

Min datter går i vuggestue, og jeg er pt ledig. så jeg henter hende gerne ved 13 tiden, fordi vi så kan hygge om eftermiddagen. Far kommer hjem ved 17 tiden. Men vores problematik ligger i at vores datter søger mig rigtig meget. Hvis far putter og giver flaske til natten, må jeg ikke ses. Fordi hun så hellere vil over til mig, og bliver helt hysterisk indtil hun kommer det. Lige så hvis hun bliver ked af det, kan hun køre sig helt op, og stopper ikke før jeg træder til. Vi prøver at "holde ud" og se om far ikke kan få hende til at falde til ro. Men efter 5 minutter (som føles som timer), går jeg ind og hun falder ned lige med det samme. Jeg er i den overbevisning at hun ikke skal græde sig selv til ro/søvn, fordi jeg jo ...

Annonce

... ved det er trygheden hun søger. Men far vil jo så gerne give hende den tryghed også!

Min mand føler sig pt. magtesløs, og føler han ikke slår til her hjemme. Han synes det er frustrende at han nærmest kun må lege med hende og være "praktisk gris" (det er hans egne ord). Han giver selv udtryk for han får svært ved at overskue hende, når han ikke kan trøste hende, og jeg kan mærke der i perioder kan opstå en "distance" til hende. Jeg kan jo kun forstå ham, men ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre? Ligeså er det vildt hårdt for mig, fordi det så ofte bliver mig der må tage tørnen, og jeg har selv svært ved at overskue at skulle ud af huset, i frygt af jeg bliver kaldt hjem. Vores energi niveau er pt ret lavt, fordi vi er vågen så meget om natten, og det slider på parforholdet.

Jeg må indrømme, at jeg har også har svært ved at give "Slip" på vores datter, i forhold til pasning (vuggestuen går det dog fint, og jeg nyder alene timerne). Jeg savner hende hvis vi er ude. Vi har derfor været ret dårlige til at priotere hinanden alene. Vi ved godt vi skal blive bedre til det, så det hele ikke går op i vores datter.

Men jeg håber du har lidt ideer til hvordan vi kan få far mere på banen, og hvor langt skal vi trække den før jeg træder til, når hun er ked af det?

Hilsen far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor