Brev:
Når far også vil kunne putte
4. november 2013
Alder:
11 mdr.
Når far også vil kunne putte
Hej Helen.
Tak for dit sidste brev.
Nu har vi en anden problematik i vores lille familie, som vi håber du kan komme med gode ideer til. Vores datter er i perioder rigtig meget morsyg, og det kan være meget opslidende for både min mand og jeg.
De seneste par dage har det været ret meget. Den 6 tand er på vej, og vi kan altid mærke når de tænder er på vej. Hun reagere ret meget på dem om aften og natten. Hun bliver pylret, er svær at få til at falde til ro og er vågen i op til 1-2 timer om natten. Det er rigtig opslidende fordi det gerne står på i en uges tid.
Min datter går i vuggestue, og jeg er pt ledig. så jeg henter hende gerne ved 13 tiden, fordi vi så kan hygge om eftermiddagen. Far kommer hjem ved 17 tiden. Men vores problematik ligger i at vores datter søger mig rigtig meget. Hvis far putter og giver flaske til natten, må jeg ikke ses. Fordi hun så hellere vil over til mig, og bliver helt hysterisk indtil hun kommer det. Lige så hvis hun bliver ked af det, kan hun køre sig helt op, og stopper ikke før jeg træder til. Vi prøver at "holde ud" og se om far ikke kan få hende til at falde til ro. Men efter 5 minutter (som føles som timer), går jeg ind og hun falder ned lige med det samme. Jeg er i den overbevisning at hun ikke skal græde sig selv til ro/søvn, fordi jeg jo ved det er trygheden hun søger. Men far vil jo så gerne give hende den tryghed også!
Min mand føler sig pt. magtesløs, og føler han ikke slår til her hjemme. Han synes det er frustrende at han nærmest kun må lege med hende og være "praktisk gris" (det er hans egne ord). Han giver selv udtryk for han får svært ved at overskue hende, når han ikke kan trøste hende, og jeg kan mærke der i perioder kan opstå en "distance" til hende. Jeg kan jo kun forstå ham, men ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre? Ligeså er det vildt hårdt for mig, fordi det så ofte bliver mig der må tage tørnen, og jeg har selv svært ved at overskue at skulle ud af huset, i frygt af jeg bliver kaldt hjem. Vores energi niveau er pt ret lavt, fordi vi er vågen så meget om natten, og det slider på parforholdet.
Jeg må indrømme, at jeg har også har svært ved at give "Slip" på vores datter, i forhold til pasning (vuggestuen går det dog fint, og jeg nyder alene timerne). Jeg savner hende hvis vi er ude. Vi har derfor været ret dårlige til at priotere hinanden alene. Vi ved godt vi skal blive bedre til det, så det hele ikke går op i vores datter.
Men jeg håber du har lidt ideer til hvordan vi kan få far mere på banen, og hvor langt skal vi trække den før jeg træder til, når hun er ked af det?
Hilsen far og mor