Svar: For tidlig født med mavekneb og slimet diarre i 2 mdr.
16. november 2004
Alder:
4 mdr.
Kære fortvivlede og udbrændte forældre
Først vil jeg lige sige at jeg synes det er rigtig flot at du har fået amningen op at køre, at du har holdt fast I at jeres lille drengs maveproblemer skulle udredes og behandles og at du/I har kunne 'kæmpe' sålænge. Jeg kan godt forstå hvis ressourcerne er ved at blive opbrugt.
Dernæst vil jeg sige at der jo findes et utal af muligheder, som kan være forklaringen på at jeres søn har de maveproblemer han har, - og lægerne er jo de bedste til at stille diagnoser. Det lyder fornuftigt at I bliver fulgt på børneafdelingen og det lyder også fornuftigt at tage nye afføringsprøver.
Jeg kan godt forstå bekymringen omkring at I bliver sendt hjem igen, med uforrettet sag. I den forbindelse vil det være hensigtsmæssigt at slå på at I ikke oplever at han tager nok på, at han dermed ikke er i trivsel.
Det vil også være relevant at tale om, hvad der sker, når han spiser, hvordan spiser han, spiser han hyppigt og længe nok, har han behov for noget andet og i givet fald hvad, og kan der være en sammenhæng imellem hans diarré og øvrige afføringsproblemer og hans optagelse af maden, han får og kan man gøre noget ved det.
Man kan sige at det er normalt at børn flader lidt ud på vægtkurven, når de begynder at skulle overgå til skemad. Jeg vil derfor foreslå at I taler med lægen om, hvornår I i givet fald skal begynde at give noget andet og hvad det skal være.
Mange præmature har jo et umodent tarmsystem og derfor er det rigtigt som jeres egen læge er inde på, at dette kan være gældende her. Men der er ikke noget i vejen for at I spørger børnelægen på sygehuset ind til dette og også spørger ind til om jeres søn kan have mælkeallergi/mælkeintolerance eller lignende. Har han f.eks. nogen sinde gylpet meget, så det ikke kun er 'nedadtil' i maven der er problemer, men måske også 'opadtil'.
Med hensyn til mælkebehov så skal jeres søn have ca. 900ml i døgnet. Nogle spiser mere andre lidt mindre, og han skal have lov til at være selvregulerende til en vis grænse. Når man ammer, så er det jo altid svært at vide præcist hvor meget mælk ens barn får og derfor bliver man nødt til at se på barnet, se på hvordan det trives, altså at det vokser og tisser som det skal.
Det vil være normalt med 6 hovedmåltider i løbet af et døgn, dvs. at han spiser hver 4 time. Han bør have tilsvarende våde bleer, altså 6 våde bleer - når der kommer noget ind, kommer der også noget ud. Men igen skal han have lov til at spise hyppigere, hvis han har brug for det og også have lov til at sove mere, f.eks. om natten, hvis han har behov for det.
Med hensyn til svamp, så er den babypasta, som man kan købe i håndkøb, meget mild. Da dette tilsyneladende ikke er virksomt nok kan det derfor være en fordel at få en recept hos lægen på en stærkere creme. I skal naturligvis også være sikre på at han har svamp og ikke har eksem, som følge af overfølsomhed for bleerne eller lignende. Det sker jo.
Situationen hos jer lige nu er svær for jer alle. Jeres lille dreng har behov for mere end et par timers søvn i løbet af dagen. Det er vigtigt, for at han kan finde ro og samle sig, spise sufficient og vokse det han skal.
Det er meget svært for mig at vide, hvad der sker hos jer, da jeg jo kun har et brev at gå ud fra. Jeg synes dog det ville være relevant at tale med lægen om muligheden for at give jeres dreng noget erstatning, for at se hvordan han reagerer på dette. Der findes mange former for erstatning og hvilken en I skal vælge kan være svært for mig at vurdere. Ved mistanke om mælkeallergi kan I give Nutramigen eller Profylac, for at se om der sker en ændring ved dette. Har han ingen gylpe tendens, så kunne I forsøge med nogle af beauvais produkter, hvor der både findes en syrnet erstatning, som er god til børn med tendens til hård mave (den er grøn), eller I kan prøve med den gule, som er tilsat rismel og derfor måske mætter lidt mere.
Som du selv skriver så 'fordærver for mange kokke maden' og jeg kommer jo et eller andet sted med mange nye muligheder og tanker. Da jeg ikke kender jer, synes jeg det vil være helt relevant at du taler med jeres sundhedsplejerske eller læge omkring noget af dette.
Håber ikke at du/I er blevet mere forvirret. Jeg ønsker jer rigtig god bedring og held og lykke fortsat med jeres lille dreng.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske