Brev:
For tidlig født med mavekneb og slimet diarre i 2 mdr.
16. november 2004
Alder:
4 mdr.
For tidlig født med mavekneb og slimet diarre i  2 mdr.
Hej Helen
Mange kokke fordærver.... Vi er simpelthen kørt fast og orker snart ikke mere - og vores lille søn fortjener ikke alle disse problemer.
Frederik er født 7 uger for tidlig (13/7) og med reel termin 29/8 2004. Vejede 2.322 g. og målte 45 cm. Var indlagt 1 mdr. på neonatal - hvoraf 2 uger var på hjemmebesøg.
Allerede som en uge gammel viste hans mave/tarmfunktion, at den havde problemer med at fordøje maden. Han kunne ikke kapere de store mængder på den "korte tid". Så han blev sat på ammedrop. Det hjalp - og fra to uger gammel ammede han 100% hos mig og taget flot på indtil medio oktober.
Han har altid døjet med mavekneb - så vi er godt trænede i at kende forskel på grådtyperne mad/smerte/alm. pylret :o)
Medio sept. fik han feber og hospitalet konkluderede, at han havde en virus i mave/tarmfunktionen, som skulle gå over af sig selv i løbet af to til tre uger. To afføringsprøver viste ingen bakterier.
Men det er aldrig blevet godt igen. Enkelte dage er han smertefri og græder kun, som alle andre babyer. Ellers skriger og græder han rigtig meget, vrider sig og "cykler" med benene. Ofte knaldrød i hovedet og presser. Der er ikke noget fast mønster.... Hans afføring er tynd som vand, mørkegul (nogle gange grøn), små gryn/kugler og meget slimet. Det kommer ofte eksplosivt - nogle gange flere gange dagligt - andre gange hver anden dag. Sådan har det været siden sept. Han får Mylicon dråber mod tarmluft. Ofte bobler hans mave, så vi kan høre og tror, at det er vores egne maver.
Vores egen læge mener, afføringen er normal og hans adfærd formentlig blot skyldes almindelige præmature tegn. Men jeg fik gennemtrumfet, at hospitalet skulle se på ham igen. Nu (12/11) har jeg været derude. Først "dømte" de kolik og behov for laktulose. Ved undersøgelse med lillefinger i hans endetarm kom der en del vandig afføring - som de så konkluderede ikke var normalt. Så nu er vi sendt hjem igen med to stk. afføringsprøver. Og en ny tid om 14 dage.
Men de sidste tre dage har han næsten grædt/skreget konstant. Og sover ikke mere end max. to timer om dagen. Han vågner ofte med et voldsomt skrig - det lyder næsten som om, der stikkes en kniv i maven på ham :o(. Han sover godt om natten - ofte 8 - 10 timer kun afbrudt af et måltid.
Hvordan skal vi forholde os, hvis de igen ikke finder noget i afføringen? Hvis de bare sender os hjem igen!? Frederik skal simpelthen ikke lide mere - og vi kan hellere ikke finde overskud…
Grundet afføringen har han også haft svamp i numsen den seneste måned - vi bruger Brentan pasta ved hvert bleskifte. Men det forsvinder ikke!?
Da han var tre mdr. vejede han 5,2 kg. Men den seneste måned har han kun taget 300 g. på. Det er jo ikke nok! Men min sundhedsplejerske studsede ikke over det.
Han får kun min mælk. Hvor meget mælk skal han have ved en vægt på 5.420 g.?
Håber du kan hjælpe os lidt med nogle gode råd.
Hilsen
Et fortvivlet og udbrændte sæt forældre :o)