For tidlig født med mavekneb og slimet diarre i 2 mdr.

16. november 2004

Kategori:
Alder:
4 mdr.

For tidlig født med mavekneb og slimet diarre i  2 mdr.

Hej Helen

Mange kokke fordærver.... Vi er simpelthen kørt fast og orker snart ikke mere - og vores lille søn fortjener ikke alle disse problemer.

Frederik er født 7 uger for tidlig (13/7) og med reel termin 29/8 2004. Vejede 2.322 g. og målte 45 cm. Var indlagt 1 mdr. på neonatal - hvoraf 2 uger var på hjemmebesøg.

Allerede som en uge gammel viste hans mave/tarmfunktion, at den havde problemer med at fordøje maden. Han kunne ikke kapere de store mængder på den "korte tid". Så han blev sat på ammedrop. Det hjalp - og fra to uger gammel ammede han 100% hos mig og taget flot på indtil medio oktober.

Han har altid døjet med mavekneb - så vi er godt trænede i at kende forskel på grådtyperne mad/smerte/alm. pylret :o)

Medio sept. fik han feber og hospitalet konkluderede, at han havde en virus i mave/tarmfunktionen, som skulle gå over af sig selv i løbet af to til tre uger. To afføringsprøver viste ingen bakterier.

Men det er aldrig blevet godt igen. Enkelte dage er han smertefri og græder kun, som alle andre babyer. Ellers skriger og græder han rigtig meget, vrider sig og "cykler" med benene. Ofte knaldrød i hovedet og presser. Der er ikke noget fast mønster.... Hans afføring er tynd som vand, mørkegul (nogle gange grøn), små gryn/kugler og meget slimet. Det kommer ofte eksplosivt - nogle gange flere gange dagligt - andre gange hver anden dag. Sådan har det været siden sept. Han får Mylicon dråber mod tarmluft. Ofte bobler hans mave, så vi kan ...

Annonce

... høre og tror, at det er vores egne maver.

Vores egen læge mener, afføringen er normal og hans adfærd formentlig blot skyldes almindelige præmature tegn. Men jeg fik gennemtrumfet, at hospitalet skulle se på ham igen. Nu (12/11) har jeg været derude. Først "dømte" de kolik og behov for laktulose. Ved undersøgelse med lillefinger i hans endetarm kom der en del vandig afføring - som de så konkluderede ikke var normalt. Så nu er vi sendt hjem igen med to stk. afføringsprøver. Og en ny tid om 14 dage.

Men de sidste tre dage har han næsten grædt/skreget konstant. Og sover ikke mere end max. to timer om dagen. Han vågner ofte med et voldsomt skrig - det lyder næsten som om, der stikkes en kniv i maven på ham :o(. Han sover godt om natten - ofte 8 - 10 timer kun afbrudt af et måltid.

Hvordan skal vi forholde os, hvis de igen ikke finder noget i afføringen? Hvis de bare sender os hjem igen!? Frederik skal simpelthen ikke lide mere - og vi kan hellere ikke finde overskud…

Grundet afføringen har han også haft svamp i numsen den seneste måned - vi bruger Brentan pasta ved hvert bleskifte. Men det forsvinder ikke!?

Da han var tre mdr. vejede han 5,2 kg. Men den seneste måned har han kun taget 300 g. på. Det er jo ikke nok! Men min sundhedsplejerske studsede ikke over det.

Han får kun min mælk. Hvor meget mælk skal han have ved en vægt på 5.420 g.?

Håber du kan hjælpe os lidt med nogle gode råd.

Hilsen
Et fortvivlet og udbrændte sæt forældre :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi