Svar: Smitterisiko ved forkølelse
19. oktober 2004
Alder:
9 mdr.
Hej Lillia
Dejligt at jeres lille pige er kommet ovenpå igen:o)
Der er forskellige faktorer som har betydning for om man bliver smittet med forkølelse og en af faktorerne er bl.a. hvor meget sekretion, altså snot, der kommer fra næsen. Man ved også at forkølelse smitter ved bl.a. håndkontakt.
Det er derfor vigtigt at din mand sørger for at vaske sine hænder grundigt, hver gang han har nyst, pudset næse osv. På den måde kan man forebygge smitte.
Smitten kan altså komme fra din mands næse til hans hånd via en genstand han rører ved og så til jeres datters hånd og til hendes næse og øjne.
Hvis han således er meget forkølet, så han han altså godt smitte hende igen, og kan derfor holde sig lidt på afstand, hvor det er værst. Men sørger han for en god håndhygiejne, så nedsættes risikoen for smitte også.
God bedring til dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske