Svar: Forkølelse - 4 mdr.

12. oktober 2004

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Forkølelse er en almindelig sygdom, som man desværre ikke kan gøre så meget ved. En almindelig forkølelse starter med at barnet bliver generelt utilpas, får snue og tilstopning af næsen. Efter 1-2 dage løber næsen med klar væske, som senere kan blive tyk og gul. Nogle børn vil også begynde at host og nyse og de kan også få temperaturstigninger.

En almindelig forkølelse varer somregel 1-2 uger og behandling består i at give barnet varmt/lunt at drikke (mælk), dryppe næsen med saltvanddråber og elevere hovedenden, hvor barnet sover. Saltvandet kan være medvirkende til at forkølelsen ikke sætter sig til en mellemørebetændelse.

Ved en forkølelse som varer længere tid eller som er gentagne, og hvor barnet hele tiden har 'løbenæse' med klart snot, uden temperaturforhøjelse, men hvor øjnene også løber i vand og hvor øjne og ...

Annonce

... næse klør konstant og barnet ofte nyser, må man overveje om der kan være tale om en allergisk reaktion.

Hvis barnet er allergisk kan det vise sig som høfeber og dermed give disse forkølelses symptomer. Jeg skriver det ikke for at gøre dig unødigt bekymret, men blot for at nævne at du skal være opmærksom på dette. Du kan læse mere om forkølelse og høfeber på sygeborn.dk, som du finder i min linksamling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Men for at komme til dit spørgsmål. Hvis din datter er forkølet med grønt snot, febertendenser og lignende, så skal hun ikke i svømmehallen. Er der derimod tale om en pige som har mere høfeber symptomer, så synes jeg det er i orden. Problemet med en svømmehal er dog at barnet ofte får træk her, hvorfor en forkølelse kan blive værre og har børn f.eks. mellemørebetændelse, må de ikke være i svømmehallen.

Fortsat god bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor