Svar: Forkølelse - 4 mdr.
12. oktober 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Forkølelse er en almindelig sygdom, som man desværre ikke kan gøre så meget ved. En almindelig forkølelse starter med at barnet bliver generelt utilpas, får snue og tilstopning af næsen. Efter 1-2 dage løber næsen med klar væske, som senere kan blive tyk og gul. Nogle børn vil også begynde at host og nyse og de kan også få temperaturstigninger.
En almindelig forkølelse varer somregel 1-2 uger og behandling består i at give barnet varmt/lunt at drikke (mælk), dryppe næsen med saltvanddråber og elevere hovedenden, hvor barnet sover. Saltvandet kan være medvirkende til at forkølelsen ikke sætter sig til en mellemørebetændelse.
Ved en forkølelse som varer længere tid eller som er gentagne, og hvor barnet hele tiden har 'løbenæse' med klart snot, uden temperaturforhøjelse, men hvor øjnene også løber i vand og hvor øjne og næse klør konstant og barnet ofte nyser, må man overveje om der kan være tale om en allergisk reaktion.
Hvis barnet er allergisk kan det vise sig som høfeber og dermed give disse forkølelses symptomer. Jeg skriver det ikke for at gøre dig unødigt bekymret, men blot for at nævne at du skal være opmærksom på dette. Du kan læse mere om forkølelse og høfeber på sygeborn.dk, som du finder i min linksamling.
Men for at komme til dit spørgsmål. Hvis din datter er forkølet med grønt snot, febertendenser og lignende, så skal hun ikke i svømmehallen. Er der derimod tale om en pige som har mere høfeber symptomer, så synes jeg det er i orden. Problemet med en svømmehal er dog at barnet ofte får træk her, hvorfor en forkølelse kan blive værre og har børn f.eks. mellemørebetændelse, må de ikke være i svømmehallen.
Fortsat god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske