Svar: Ofte syg - 19 mdr.
7. april 2013
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at det er rigtig hårdt at have et sygt barn, det trækker på alle de bekymrede sider i os forældre - både bekymringen overfor barnet og tankerne om, hvordan vi kan hjælpe bedst og også frustrationerne over igen og igen at skulle melde barn syg på arbejdspladsen. Det er bestemt lille let og jeg kan godt forstå at du rigtig gerne vil gøre noget, rigtig gerne vil hjælpe din datter :)
Det er desværre helt naturligt at den ene sygdom afløser den næste og man føler det som om at et barns er konstant syg. Efter en sygdomsperiode vil immunforsvaret ofte være A 532;sat lidt ud af drift. Det betyder, at barnet lettere vil kunne blive sygt igen. Og netop derfor oplever mange at man næsten ikke når igennem den ene sygdom, før det er galt igen. Barnet når aldrig rigtig at blive helt rask og det er en ond cirkel, fordi barnet i den første tid efter sygdom har en “øget modtagelighed” over for smitsomme sygdomme ...
Det er vigtigt at holde hende hjemme, når I har mulighed for det, så hun får mulighed for at blive rask og så risikoen for at blive udsat for smitte naturligt også er mindre. Derudover er det rigtig vigtigt at være opmærksomme på især håndvask. Hun skal have vasket hænder og I skal vaske hænder på jer selv - både i forbindelse med bleskift, næsepudsning og lignende.
At lufte ud, sørge for et godt indeklima, rengøre legetøj, være opmærksom på at hun ikke bytter sut med andre børn osv. er som du selv nævner vigtigt. Det er også rigtig fint at I bruger uldundertøj, som hjælper hende med at holde varmen uanset om hun hun er motorisk aktiv eller sidder stille.
Det er en god idé at styrke hendes immunforsvar og det gør I blandt andet ved at hjælpe hende med en god dagsrytme, hvor hun får sin søvn. Når hun sover og sover godt, så styrkes immunforsvaret, hvis hun sover dårligt, så vil hendes krop have sværere ved at bekæmpe infektioner. Det er derfor vigtigt at I hjælper hende med at få den søvn, som hun har behov for.
Det er også vigtigt at se på hendes indtag af mad, og forsøge at styrke hendes immunforsvar via kosten. Jo mere varieret I kan få hende til at spise, jo bedre er det. Det vil her være en rigtig god idé at I giver hende fisk. Det kan være fisk til frokost som fiskefrikadeller, makrel, tun, rejer eller lignende. Det kan også være varm fisk om aftenen som laks, rødspætter eller hvad I nu kunne tænkes at spise. Fisk indeholder vigtige vitaminer og mineraler, blandt andet selen, der virker som antioxidant og er med til at styrke immunforsvaret indefra.
I kan godt overveje at tilbyde hende en daglig multivitamintablet, hvis I synes at hun har brug for lidt ekstra. Vælg en tyggetablet, gerne en der kan knækkes i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen - beregnet til børn fra 1-10 år. Hvis den indeholder 10 mikrogram D-vitamin, så får hun sit behov for D-vitamin stillet den vej igennem og skal således ikke have D-dråber ved siden af.
Med hensyn til Biostrath, så er dette et kosttilskud og jeg synes ikke I skal give jeres datter dette, uden at drøfte det med jeres læge. Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen skriver at det kan være farligt at give børn for høje doser eller meget høje enkelt doser af vitaminer eller mineraler og undersøgelser viser, at danske børn ofte er ret godt dækket ind og ikke behøver yderligere tilskud.
I kan også drøfte hendes vægt med lægen - det er naturligt at vægten kan stagnere i forbindelse med sygdom, men stille og roligt skal hun naturligt tage på igen og måske lægen vil anbefale jer at hun får lidt ekstra energiberiget kost i en periode ...
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske