Svar: Kronisk hård mave - 19 mdr.
12. marts 2013
Alder:
19 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
Nogle børn har tendens til forstoppelse og det kan der være flere årsager til.
Ofte handler det om manglende væskeindtag og at I derfor skal øge hendes indtag af vand i løbet af dagen. Det kan være en rigtig god idé at give hende et ekstra glas vand til måltiderne og prøve at få hende til at drikke mere vand imellem måltiderne. Vand er den bedste tørstslukker.
Nogle børn drikker store mængder mælk og det kan faktisk nogle gange gøre at de får tendens til forstoppelse. Det kan også skyldes en forkert sammesætning af kosten og at hun skal have mad der naturligt "sætter mere gang i maven".
Det kan f.eks. være en god idé at give hende grød af forskellige typer. Gerne både om morgenen og som godnatmåltid inden hun skal sove. Hun må med den alder hun har nu også gerne få lidt flere fibre og f.eks. rugbrød med lidt flere kerner. Fiberrig kost er generelt vigtigt og du kan således også give hende fuldkornspasta og fuldkornsris - men det er vigtigt at hun sammen med sit fiberindtag også får væske nok og at hun bruger sig selv rigtig godt motorisk ...:)
Grøntsager er vigtigt og med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt at I varierer mellem måden hun tilbydes grøntsager på. Hun kan godt få lidt råkost, hun kan også få kogte grøntsager og grøntsager bagt i ovnen.
Frisk frugt i er vigtigt. Og en frugtgrød med lidt mælk på, kan nogle gange gøre underværker og det kan fungerer fint som mellemmåltid eller som dessert efter f.eks. aftensmaden. Også en portion A38, tykmælk, ymer eller lignende kan være godt til maven - nogle gange med lidt frugtmos, mysli eller lignende på ...
Krydret mad - vil ofte også kunne sætte lidt gang i maven og hun må gerne få mad der smager af noget. Hun skal spise familiemad nu og hun kan få samme retter som I andre spiser - og altså gerne noget der er lidt krydret. Sovs kan generelt også have lidt "smørende effekt".
Derudover så ses det også at børn får forstoppelse i forbindelse med at de er syge f.eks. med feber. De kan få forstoppelse i forbindelse med en udlandsrejse eller ligende, hvor deres daglige rytme brydes.
Og så har mange børn problemer med forstoppelse fordi de har en rift ved endetarmen. Hvis hun har en rift, som ikke rigtigt vil hele, så gør det ondt, når hun har afføring og skal presse. Det betyder at hun kan holde igen og derved bliver afføringen hårdere og det gør mere ondt, så hun holder sig mere og mere. Det er en ond cirkel at komme ind i.
For at gøre afføringen blød og let for hende at komme af med, så er det vigtigt at give hende afføringsmiddel og det er fint at I har fundet ud af at Movicol er bedst til jeres datter. Ofte vil man give det fast i en periode, altså dagligt og stille og roligt trappes så ud, samtidig med at man så forsøger at holde gang i maven f.eks. via kosten. Nogle gange vil barnet være så forstoppet at man vil starte med at give barnet et klyx - det vil sige afføringsmiddel der sprøjtes direkte op i tarmen. På den måde får barnet tømt tarmen godt og herefter holdes maven så igang med dagligt afføringsmiddel og fokus på kostsammensætningen.
Det er en god idé at få lægen til lige at se på hende. Lægen kan lytte på hendes mave og hører om der er gode tarmlyde, lægen vil også kunne mærke på hende og vurdere om hendes tarme er fyldt med afføring. Lægen vil også kunne se om hun f.eks. har en rift ved endetarmsåbningen, som gør at hun holder sig ... Det hedder også en analfissur. Hos nogle børn skyldes det en perianal streptokokinfektion - men igen, det vil lægen kunne undersøge for :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske