Svar: Min datter ruller med øjnene!
11. marts 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :) Og velkommen igen - tillykke med lillesøster:)
Det er rigtig godt du skriver, for det er vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres datter har de øjenbevægelser som hun har - og derfor skal hun ses af lægen.
Det er vigtigt at du har noget at vise lægen. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan filme det, når det sker. Du kan f.eks. filme med din telefon, den har du sandsynligvis ved hånden og på den måde er det lettere at fange en situation, som du så kan vise lægen.
Det er naturligt at børn kan rulle med øjnene f.eks. lige før de falder i søvn. De er tydeligt trætte, prøver at fokusere, men har rigtig svært ved det og lige inden øjenlågene lukker sig, så ruller de med øjnene. Børn kan også bevæge deres øjne bevidst, hvis de f.eks. finder ud af at de ved at lave øjenbevægelser og "sjove ansigter", kan få særligt opmærksomhed - her er der dog ofte tale om ældre børn end din datter.
Og ja - så kan børn også rulle med øjnene, fordi de har epilepsi eller andet og derfor er det vigtigt at I får det filmet og vist til jeres læge. Jeg synes under alle omstændigheder at det vil være godt lige at ringe til jeres læge og høre, hvordan lægen synes I skal forholde jer - det kan godt være at lægen gerne vil se hende, også selvom der ikke nødvendigvis ses nogen øjendrejninger under besøget hos lægen :)
Håber du kan bruge dette videre, sender dig et stort knus og giv meget gerne til tilbagemelding på, hvordan det går jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske