Svar: Sover ikke - 6 uger

20. februar 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære trætte og opgivende lille familie

Tak for brevet og tillykke med lillebror:)

Åh, det lyder hårdt. Alt for hårdt ...!!

Du skriver at han er undersøgt på børneafdelingen. Jeg kan dog ikke se, hvad de har undersøgt for og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du stadig holder god kontakt med jeres læge. Det er egen læge, der kan henvise jer videre, hvis det bliver nødvendigt og jeres dreng bør undersøges til bunds. Han skal ikke være vågen fra kl 07 til 22 og kun sove ½ time i løbet af dagen i hele det tidsrum. Det er ikke okay og forklaringen bør naturligvis findes.

Der kan være rigtig mange årsager og nogle gange vil man vælge at indlægge jer til observation på sygehuset, for at de netop kan følge ham. Måske har han smerter, måske er han syg ... det er rigtig svært for mig at vide. Det kunne måske også tænkes at han har mælkeallergi og reagerer på modermælken, fordi hvis du drikker mælk så overføres mælkeproteinerne til din dreng og det reagerer han så på. Det er sjældent men det ses ...

Måske har han kolik. At have et barn med kolik er at være presset til det yderste. Det er frygteligt at have et barn der græder konstant og som man føler ikke at kunne hjælpe. Men du skal huske på, at du stadig hjælper ham, hvis du holder ham tæt hos dig og giver ham masser af kontakt og nærhed.

Børn med kolik græder sandsynligvis, fordi deres nervesystem er umodent. Det betyder at de har svært ved at regulere deres følelser - de er utrøstelige og de har rigtig svært ved at falde til ro, selvom man tager dem op. Samtidig bliver de også let overstimulerede og græder så igen mere. De græder ofte i længere tid. Ofte græder barnet mest op mod 2 måneders alderen (det er hos jer altså værst lige nu og de næste uger frem - så er du forberedt) og i takt med at barnet bliver ældre, så vil gråden blive mindre. Ofte vil gråden stoppe af sig selv, når barnet er mellem 12-16 uger gammelt - der er således håb forude.

Undersøgelser viser at barnet græder mindre hvis det har fysisk kontakt med sine forældre. Derfor vil jeg anbefale at du hele dagen igennem forsøger at bære din dreng hos dig. Det vil være en rigtig god idé at du køber en strækvikle eller en bæresele, så han er så tæt på dig som muligt og så du stadig kan gå rundt og lave andre ting.

Jeg vil også anbefale dig at du så vidt det er muligt, lægger dig med ham og ammer ham i din seng. Han må gerne blive ammet i søvn og falde i søvn med dit bryst i munden og helt tæt på dig. Og ligeså snart han ser ud til at vågne op, så giver du ham brystet igen. Du kan også prøve med en flaske - der kan være udmalket modermælk eller mme i flasken. Det vigtigste er at finde ud af noget, der kan give ro og søvn. Tager han godt nok ...

Annonce

... på?

Det kan være en rigtig god idé at svøbe ham. Det at være svøbt, vil give ham en fornemmelse for at være omsluttet og det vil hjælpe ham til fysisk ro og til bedre at kunne slappe af og forhåbentlig overgive sig til søvnen. Du kan låne bogen "svøb dit barn" af Kirsten Sellin på biblioteket, se også hjemmesiden af samme navn.

En slyngevugge, babykøje eller lignende vil for mange være rigtig godt. Her kan jeres dreng måske falde til ro og få sovet lidt, fordi han samtidig med at være i en lille hule der minder om livmoderen og derfor også føler sig svøbt og omsluttet, også bliver bevæget og vugget lidt.

Beroligende lyde og det der hedder hvid støj, kan være et forsøg værd. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj. Du kan højst sandsynligt downloade en app med hvid støj, du kan også købe en CD med dette. En tændt støvsuger der står og kører kan også nogle gange give den ro, der er nødvendig.

En anden mulighed til at give ro og hjælpe til søvn kan være hjertelyd. Det kan igen være en app du køber eller det kan f.eks. også være en DooDoo bamse, som man kan købe.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Lidt kogt sukkervand kan nogle gange have stor effekt på en lille mave, hvis man skønner at barnet har ondt. Det er her rigtig vigtigt at vand ikke erstatter indtaget af mælk og derfor gives kun små mængder. Det vil ofte hjælpe med f.eks. 2 ml der dryppes i munden med en engangssprøjte. Giv max 25 ml på et døgn. Hjælper det godt, så tal med lægen om, hvorvidt du kan give mere og i givet fald hvor meget. Blandingsforholdet er 1 tsk. sukker i 100 ml kogt afkølet vand.

Få aflastning. Det er vigtigt at I forældre hjælper hinanden med at komme igennem denne periode og det er også vigtigt at I tillader jer selv at andre tager over en gang imellem. I skal bruge jeres netværk, bruge venner, bedsteforældre osv. der trods alt får sovet om natten og som naturligt har et andet overskud. De kan køre en lang tur med barnevognen eller blive derhjemme med den lille imens I gør noget andet - f.eks. tager jer af storebror.

Vær opmærksom på hvor meget det påvirker dig - du er naturligt i risiko for at udvikle en fødselsdepression efter et sådan forløb og du skal mærke efter og være ærlig omkring hvordan du har det. Tal med din læge - som jeg startede med at skrive, så er det virkelig vigtigt at du har kontakt med lægen lige nu:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor