Svar: Vil kun ammes under sygdomsforløb

20. januar 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lulu

Tak for dit brev og det er rigtig godt du skriver. Det lyder som om at I er hårdt spændt for lige i øjeblikket og jeg håber det trods alt er en lille smule bedre, når jeg svarer dig i dag :)

Det er helt naturligt at sygdom ødelægger alle ellers så gode vaner og du skal naturligvis give din dreng den nærhed og omsorg, som han har behov for. Stadig skal du dog prøve at finde balancen mellem at give ham brystet som trøster og beroliger ham og som også giver ham væske, løsner hoste og gør at han slapper af og får det bedre - samtidig med at du skal forsøge at styre antallet af amninger, så han ikke får alt for meget mælk og dermed ikke spiser nok.

Jeg vil derfor anbefale dig at du lige nu ammer 4 gange i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og derudover skal din dreng naturligvis have lidt mad - meget gerne skemad, som du kan hjælpe ham med at spise. Det kan være hjemmelavet eller købt, det betyder ikke noget, det vigtigste er at han spiser og at du finder noget, som han godt kan lide.

Købegrød, - er ofte lidt sødere i smagen og mange børn kan rigtig godt lide dette. Du kan lave meget små mængder og det giver en succesoplevelse, hvis han spiser helt op ... Vælg grødtyper der passer til hans alder og brug det kun som en overgang til at få ham igang med din egen hjemmelavede og lidt grovere grød - men prøv det i en periode, for at få hans lyst til at spise tilbage.

Giv ham mad i hånden, som han kan sidde og sutte på, gumle på, opbløde med spyt osv. så han styrkes mundmotorisk, får sat gang i smagsløgene og ved at det er spisetid. Start derfor hvert måltid med lidt i hånden, som han selv sidder med.

Giv ham nærhed og fysisk kontakt. Du må meget gerne lade ham sove sammen med dig, så han ikke føler sig alene og så han netop kan sove godt, for han har brug for sin søvn - men forsøg at adskille dig og brystet, så han ikke behøver ammes hver gang I er tætte :) Nærhed og kærtegn og tryghed og omsorg er meget andet end brystet og det vigtigste er at du er der for ham lige nu, hvor han er syg og naturligt ikke forstår hvad der sker og ikke kan forklares, hvorfor han har det så dårligt.

Du ...

Annonce

... kan prøve at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til din. Naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han ligge i egen seng, samtidig med at du kan ligge ved siden af ham og berolige ham med dine hænder og fysiske kontakt. Der er ingen der siger at han skal sove på eget værelse, hvis han lige nu har det bedre med at sove i samme rum som jer. Og det kan være rigtig rart for dig også, at sove sammen med ham, fordi du kan høre ham, vurdere hvordan han har det, hjælpe ham med at blive vendt på den anden side, trøste ham hvis han drømmer, hoster, klynker og netop har brug for dig :)

Immunforsvaret styrkes indefra og ved at give ham så varieret en kost som muligt. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og det vil være en rigtig god idé at give ham fisk til frokost - smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf eller makrel, det kan også være tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende. Det vil også være godt at I spiser fisk et par gange om ugen til aften - gerne forskellige former for fisk som laks, rødspætter, torsk, hellefisk eller hvad I nu kan finde på.

Det er også vigtigt at han ikke udsættes for træk og kulde og at du sørger for at han holdes lun især på brystkassen og på fødderne. Lune indesko og tre lag tøj på brystkassen kan være en god idé - det kan være en undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over, så holdes han godt varm på kroppen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan være en god idé at give ham uld på - det kan være uldundertøj eller uld som en ekstra trøje ud over det almindelige tøj. Det kan også være nattøj i uld. Uld holder barnet varm, lun og tør, selvom barnet sveder ...

Håndvask er vigtigt til at bekæmpe forskellige vira og især mellem småbørn er det vigtigt at være opmærksom på hygiejnen. Det er vigtigt at du sørger for at vaske hænder både på dig selv og på din dreng f.eks. i forbindelse med bleskift eller i forbindelse med næsepudsning. Mange sygdomme kan forebygges ved at vi er opmærksomme på vores håndhygiejne.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god bedring! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor